Ge
door Geert1981 Apr 4, 2024 om 19:28
Vrije tijd & tuin
Tuintafel beschadigd, garantie afgewezen

Hallo,

Ik heb vorig jaar bij Karwei een tuintafel (Thijs, 699 euro) gekocht. s'Winters de tuintafel goed afgeschermd middels een speciaal daarvoor ontworpen hoes. Nu het zonnetje weer begint te schijnen de hoes eraf gehaald en tot mijn schrik is de tafel flink beschadigd. Met name op de houtnaden is (over de gehele tafel) de coating gewoon weg. Ik heb een foto bijgevoegd van 1 van de beschadigingen, die op de gehele tafel aanwezig zijn.

Naar mijn idee zou dit niet moeten kunnen, aangezien de tafel specifiek voor tuingebruik gemaakt is (Acacia hout) en nog maar 1 jaar oud is.
Helaas heeft Karwei mijn garantieverzoek inmiddels afgewezen (hier moest ik zelf achter komen door meermaals de klantenservice na te bellen, de winkel vond het niet nodig contact met mijn op te nemen).

Is er na de afwijzing van de klacht nog iets wat ik kan ondernemen? Het voelt nogal onrechtvaardig namelijk.

Bij voorbaat dank!

3003 6 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 4, 2024 om 20:04
2063 Antwoorden / Vragen

Sure, zijn ze niet aangesloten bij een geschillencommissie? En anders kun je er natuurlijk altijd nog om rechten maar dat zal niet lonen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 4, 2024 om 20:14
16858 Antwoorden / 202 Vragen
Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 4, 2024 om 21:05
2063 Antwoorden / Vragen

Denkt u dat een ingebrekestelling en dan een ontbinding van de koop dan niet op een rechtszaak zal uitdraaien?

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 5, 2024 om 11:17
16858 Antwoorden / 202 Vragen

@HDZ? waarom vraagt u hier war mijn denkwijze is? Ik heb geen glazen bol waaruit ik kan voorspellen wat er gebeurt na een ingebreke stelling. Naar aanleiding van uw opmerking heb ik de suggestie om de gehele procedure m.b.t. in gebreke stellen / ongedaan willen maken van een aankop eens goed door te nemen en vervolgens dat ook te begrijpen dat dat dan geheel ter beslissing van degene is die het probleem ondervindt.

Samengevat: een ingebrekestelling etc. kjan uitdraaien op een rechyzaak maar dat behoeft helemaal niet. Dat is volstrekt afhankelijk van de reactie op de ingebrekestelling en de beslissing daarna van de 'eiser'.

sira
door sira - Apr 4, 2024 om 20:19
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Er zal vocht onder de hoes gezeten hebben.

U kunt dit proberen:
https://www.jeha.nl/blog/acaciahout-behandelen/
https://allesimpregneren.nl/blogs/product-informatie/acaciahout-behandelen

Anders een klacht indien bij Intergamma, maar ik weet niet of u daar wel verder zult komen. U moet bewijzen dat het niet aan u (de hoes) ligt. https://intergamma.nl/contact/contact-met-intergamma/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 4, 2024 om 22:00
2063 Antwoorden / Vragen

Volgens mij moet je bewijzen dat het.product non-conform was ten tijde van de aankoop en tot een jaar na de aankoop geldt de omgekeerde bewijslast en zal de leverancier juist moeten bewijzen dat de klant het zelf veroorzaakt heeft.

sira
door sira Apr 4, 2024 om 22:51
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Dat klopt, alleen noemt de vraagsteller geen datum van aankoop. Dus de tafel kan al ruim een jaar oud zijn.

Mijn ervaring is dat er onder een hoes altijd condens ontstaat, bovendien hebben we een natte winter gehad.
Geboren Amsterdammer geeft hieronder al aan wat er bij tuintafel Thijs staat vermeldt. Opslag binnen is altijd beter.

sira
door sira Apr 4, 2024 om 22:57
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb nog een aanvulling, maar omdat de site zo ontzettend slecht werkt, kan ik niet bewerken.

De tuintafel is gebeitst en die beitslaag zal naar alle waarschijnlijkheid door vocht zijn aangetast,.

Voorbehandeling hout Gebeitst

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 5, 2024 om 09:56
2063 Antwoorden / Vragen

Er staat vorig jaar dus het leek me een fifty fifty of het jaar al voorbij was of niet.

sira
door sira Apr 5, 2024 om 10:07
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Zou kunnen, maar het kan net zo goed meer dan een jaar zijn, we zitten nu in de 4e maand van 2024 en vorig jaar waren, zoals altijd, 12 maanden.
Als het inderdaad een probleem door vocht is, geef ik hem weinig kans.

Ge
door Geert1981 Apr 5, 2024 om 18:10
Antwoorden / 1 Vragen

Tafel is nog geen vol jaar oud. Ik denk echter dat u gelijk heeft en het toch ontstaan is door vocht (wellicht is de hoes niet volledig waterdicht). Na het lezen van al de antwoorden (waarvoor veel dank), denk ik dat ik mijn energie ga stoppen in het opnieuw onderhouden en hopen dat dit het euvel oplost.

sira
door sira Apr 5, 2024 om 19:38
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vermoed dat uw hoes wel waterdicht is, maar onder een kunststof hoes ontstaat altijd condens. Daarbij zal de beits ook geen topkwaliteit zijn geweest.

Ga eens naar een echte verfzaak, of misschien kent u een schilder, en vraag daar waar u het tafelblad het beste mee kunt behandelen, bijv. met een goede kwaliteit (lijnzaad)olie of een bootlak. Zelf denk ik dat lijnzaadolie het beste middel is, dat impregneerd ook.
Tafelblad wel goed afschuren, alle beits moet er af.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 4, 2024 om 20:55
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Geert,

Ik vrees , dat Karwei zichzelf goed heeft afgeschermd tegen garantie-claimen door te wijzen op het onderhoud ervan (zie ook bijgevoegde foto van link) :

https://www.karwei.nl/assortiment/wakefield-eettafel-thijs-light-teak-look-hout/p/B182812

tenormin
door tenormin - Apr 4, 2024 om 21:50
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Karwei schrijft op de site dat ze wel degelijk garantie geven. Kan er alleen niet achterkomen hoelang. Want er staan veel voorwaarden in. Moet, helaas voor u, wel in het verleden spreken: had een tuinstet van Hartman, 5 jaar garantie. Even voor de garantietijd om was (uiteraard wel alles voor de winter droog opgeslagen), ging de tafel hemelen en, kreeg ik wel tot mijn verrassing, toch een spiksplinternieuwe tafel. Geen idee of dit soort service nu nog bestaat.

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Apr 5, 2024 om 11:23
518 Antwoorden / Vragen

Hallo Geert, wat is de reden die Karwei heeft opgegeven voor het afwijzen van het garantieverzoek?

U zult zelf die afwijzing aan moeten vechten als u ervan overtuigd bent dat het aan het product ligt en niet aan hoe ermee omging.
De hierboven al genoemde website van Consuwijzer bevat info over hoe verder te handelen.