ho
door howhow Mar 26, 2008 om 23:36
Winkels & webshops

Euroland prijzenfestijn 2

Wie snapt dit: of kan mij dit uitleggen?

Voor de euro kochten we aan boodschappen per week in voor 80-90 gulden en hadden we de winkelwagen vol.

Na 5 jaar euro kopen we per week in en letten ook nu weer op de prijzen maar is de winkelwagen niet helemaal vol maar zijn hetzelfde bedrag kwijt in euro's.

Moet, nu de euro meer waard wordt tov. andere valuta's rondom europa niet de winkelwagen juist voller worden (omdat we zegmaar meer te besteden hebben?)

Graag zinvolle reacties

533 3 Rapporteer

stacey
door stacey - Mar 26, 2008 om 23:38
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Je hebt het hier al eerder over gehad ; Eerdere vraag

Je kunt dit beter op het Forum zetten dan kun je er daar over discusseren, hier is de `vraag en antwoordrubriek` niet voor bedoeld.

Groetjes,

brynnar
door brynnar - Mar 27, 2008 om 08:57
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Howhow,

Al eerder had ik aangegeven dat je

De euro is in 2002 ingevoerd. Gezien het feit dat we nu 6 jaar verder zijn en dus ook 6 jaar inflatie achter de rug hebben is klakkeloos euro's met guldens vergelijken niet eerlijk zonder deze inflatie erbij te tellen, deze bedroegen de afgelopen jaren:

  • 2002: 3,3
  • 2003: 2,1
  • 2004: 1,2
  • 2005: 1,7
  • 2006: 1,1
  • 2007: 1,9

  • Omdat je de inflatie gebaseerd is op het jaar daarvoor, moet je deze waarden vermenigvuldigen, en dan kom je op een totale inflatie sinds 2002 van 11,8% (!!!). Sinds 1996 is dit overigens bij elkaar 30,4%! Hier is dus alvast een deel van je antwoord.

    Nu kunnen we de gulden nog altijd niet geheel vergeten en is de gevoelsinflatie nog altijd hoger dan de werkelijke inflatie. Dat komt omdat veel mensen na de invoering uiteraard nog gewend waren aan guldenprijzen en nu alle prijskaartjes lager leken meer zijn gaan kopen. Het is goed mogelijk dat men nog altijd deze omschakeling nog niet geheel heeft verwerkt, wat op zich niet vreemd is gezien het grote aantal mensen dat nog altijd naar guldens omrekent.

    Een andere factor is dat, dankzij de groeiende economie (en bevolking) van landen als China en India (samen goed voor bijna 2,5 miljard consumenten), diverse voedselprijzen stijgende zijn door de groeiende vraag vanuit die landen. Graanprijzen bijvoorbeeld rijzen de pan uit nu de Chinezen ook graag een (westers) broodje tijdens de lunch willen in plaats van een kometje rijst. Een gesneden bruin kost nu ook wat meer dan voorgaande jaren.

    Hogere energieprijzen zijn ook debet aan wat hogere prijzen. Denk aan transport, kwekerijen, productie, winkels. Al deze kosten worden uiteindelijk doorberekend in het eindproduct.

    Er zijn nog wel meer redenen aan te wijzen en ik ben persoonlijk ook in de overtuiging dat, ondanks de prijzenoorlogen, veel grootgrutters niet volledig schone handen hebben na de omschakeling van de euro, maar ik denk dat de invloed hiervan niet zo groot is als velen doen vermoeden. Dat prijzen in uw opinie 2x zo hoog zijn is echter niet volledig hieraan te wijten.

    Mvgr - B

    re
    door reinderk - Oct 8, 2008 om 14:50
    2 Antwoorden / 0 Vragen

    'De winkelwagen' is een lastige meeteenheid, want koopt U op dit moment precies hetzelfde als een jaar geleden?

    Dat de Euro in die jaren sterker is geworden, werkt natuurlijk alleen maar uit buiten de (sterk groeiende) Eurozône. Daarbuiten, zeker in Azië en Afrika, stijgen de prijzen snel, van praktisch niets tot iets, maar tóch. Die prijsstijgingen leiden ertoe dat ondanks die sterkere Euro de inkoopprijs toch min of meer gelijk blijft.

    Maar in een supermarkt spelen met name de vaste kosten (huur van steeds grotere verkoopruimtes, kosten personeel, kosten energie én kosten commerciële communicatie en informatie een veel grotere rol dan de inkoopprijzen. Die stijgen natuurlijk allemaal de pan uit, en daar kunnen supermarkten, eenmaal in de fuik van groot, groter, grootst beland, weinig aan doen.

    Dat ze desalniettemin regelmatig inkoopvoordelen boeken die ze niet doorgeven aan de consument is logisch gezien het enorme effect van lagere inkoopprijzen op het totale rendement. Niet voor niets zijn het vooral de 'inkoopschandalen' die de laatste jaren zoveel aandacht krijgen.

    Een op één vergelijken is echter niet mogelijk, hoe vervelend U dat ook vindt.