do
door doemaarwat Nov 1, 2018 om 17:47
Winkels & webshops

Gamma houdt geld achter

Voor mijn verjaardag heb ik een cadeaupas van de Gamma gekregen met 20 euro tegoed erop. Ik heb toen een artikel gekocht bij de Gamma Roermond ter waarde van 72,89 euro, dus 52,89 euro contant betaald en 20 euro met de cadeaupas. Ik heb dat artikel terug gebracht binnen 30 dagen en dan krijg je bij de inleverbalie een geldretourbon van 52,89 euro en een nieuwe cadeaupas van 20 euro. De orginele bon werd bij het terug brengen van het artikel ingenomen bij de inleverbalie. Aangezien ik hetzelfde artikel wou hebben, alleen een andere kleur, ben ik daarmee naar de kassa gegaan en is er afgerekend met de geldretourbon van 52,89 euro en de cadeaupas van 20 euro. Hiervan kreeg ik keurig een nieuwe kassabon. Uiteindelijk besloot ik toch om het artikel niet te houden. Met het bonnetje ging ik terug naar de Gamma. Daar kreeg ik te horen dat ze me het geld alleen volledig op een cadeaupas konden zetten en niet 52,89 euro contant omdat hun systeem het niet pakte. Eigenlijk hadden ze de eerste bon nodig, maar die had ik dus niet want die hadden zij ingehouden bij de eerste keer dat ik het artikel kwam terug brengen. Ik snap eigenlijk ook niet waarom het nu niet ging, de eerste keer dat ik kwam terug brengen was er immers ook geen probleem. Dat ik voor die tweede aankoop een geldretourbon heb gebruikt en een cadeaupas, stond keurig op de kassabon bij de tweede aankoop.

Waar het nu dus op neer komt is dat doordat hun computersysteem de retour niet kan verwerken, ik genoegen moest nemen met dat het volledig bedrag nu op een cadeaupas kwam te staan en ik niet de 52,89 euro contant terug kon krijgen. Het was slikken of nemen. Uiteindelijk zal dat geld ook wel opkomen, want het is onbeperkt houdbaar, maar toch voel ik me verschrikkelijk genaaid. Zij maken fouten en de klant moet er voor opdraaien. Je krijgt dus niet je geld terug waar je recht op hebt, maar wat hun computersysteem niet kan verwerken, en moet als gevolg daarvan genoegen nemen met een tegoed bon. Wat zijn nu mijn rechten en wat kan je hiertegen beginnen?

6737 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 1, 2018 om 17:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je krijgt dus niet je geld terug waar je recht op hebt,
Nou, dat is een verkeerde aanname: je hebt namelijk nergens 'recht' op.
In een stenen winkel geldt: koop = koop.
Ruilen of geld terug is een service.
Je hebt dus geen 'rechten' en kunt hier niets tegen doen.

Wat info: https://www.consuwijzer.nl/thema/een-product-ruilen-of-terugbrengen
En: https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/moet-ik-een-tegoedbon-accepteren

ne
door neodutchio - Nov 1, 2018 om 18:08
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Vreemd verhaal.
De eerste kassabon heeft u niets meer aan. Uw aankoop is immers terug gebracht. Automatisch komt er bij de retourbalie een nieuwe kassabon uit de printer met daarom aangegeven dat dat ene artikel is terug gebracht. Dit is alleen nodig als u meerdere artikelen gekocht hebt.

Uw tweede aankoop heeft niets met de eerste te maken. Uw tweede aankoop wordt gescand en daar krijgt u een kassabon van. Met die kassabon gaat u naar de balie waar de bon gescand wordt en het artikel. U geeft zelf al aan dat het een andere kleur was als de eerste aankoop. De eerste kassabon is dus niet nodig, daar staat immers niet op wat u terug ging brengen.

Wat wel kan is dat u met de eerste kassabon terug bent gekomen waar en het verkeerde product op staat en al terug genomen is, of deze eigenaar is niet gediend van mensen die blijven kopen en blijven terug brengen. Aangezien ik deze eigenaar en het computersysteem van Gamma ken lijkt het mij het meest waarschijnlijk dat u met de verkeerde bon aan de balie stond. Het kassasysteem van Gamma is zo ontworpen dat zodra de kassabon gescand wordt op het display alle artikelen komen te staan die op die bon staat. Enkel artikelen die op de bon staat kan terug gescand worden.

Uit coulance zullen ze daarom het aankoopbedrag op een nieuwe kaart zetten. Overigens is dat niet achter houden, het hele bedrag staat immers op een nieuwe kaart.

tijger1
door tijger1 - Nov 1, 2018 om 18:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u koopt iets in de winkel, brent het terug en koopt weer zo’n zelfde artikel, maar dan in een andere kleur en dan brengt u dat ook weer terug? Ik zou haast administratiekosten gaan rekenen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 1, 2018 om 18:44
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Net als al anderen: ook volgens de wetgeving is koop = koop als u iets in een fysieke winkel koopt. Zoals ik het lees is men u al ter wille geweest om het bedrag van teruggave op uw cadeaupas te plaatsen. Geheel terecht. Bij Gamma is dus geen enkele fout gemaakt, erbij in aanmerking bnemed dat u met een cadeaupas heeft betaald en dus ook terecht het geld op die pas is teruggestort. En let op: wettelijk op basis van koop = koop is men u juist klantvriendelijk ter wille geweest. U heeft derhalve geen enkele recht en het enige dat u kunt doen is de pas gebruiken voor een andere aankoop!
Een cadeubon is niet bedoeld om dan contant te casseren!

aurora1
door aurora1 - Nov 1, 2018 om 19:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat zou ik bijna laster of smaad willen noemen. U weet toch dat dat strafbaar is?
Gamma houdt helemaal niets achter en ook geen geld.
Ik zou voortaan dus maar eerst diep nadenken voordat u dergelijke uitingen doet.

do
door doemaarwat Nov 1, 2018 om 20:24
19 Antwoorden / 8 Vragen

Mag ik van jou dan 100 euro lenen? Dan beloof ik je dat ik het binnen 30 dagen terug betaal. Maar dan besluit ik ineens om het nu niet terug te betalen, maar in plaats daarvan je de belofte te doen dat ik het je ooit nog eens terug zal geven. Noem jij dat niet achterhouden? Dat is precies dezelfde manier waarop Gamma nu onterecht 52,89 euro van mij inhoudt.

tijger1
door tijger1 Nov 1, 2018 om 20:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@doemaarwat. Voortaan eerst nadenken over wat u wilt kopen. En het geld staat gewoon op die kaart. U had een deel terug horen krijgen, maar ze zullen in de war geweest zijn door die bon.

pino123
door pino123 Nov 2, 2018 om 11:27
2766 Antwoorden / 14 Vragen

@Doe maar wat.... Koop = koop, wees blij dat je het geld nog terugkrijgt op je cadeaukaart. Misschien iets minder hoog van de toren blazen en voortaan eerst de vraag stellen en dan pas oordelen. Helaas zit jij fout en niet de Gamma

lo
door lovewinnie - Nov 1, 2018 om 19:10
1212 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft geen rechten. Ze hoeven het niet eens terug te nemen.

diumenge
door diumenge - Nov 1, 2018 om 19:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het hier veelvuldig aangehaalde 'koop is koop' in een stenen winkel gaat hier niet op, want ruilen en retourneren is toegestaan bij Gamma. Het terugnemen van het artikel is dus helemaal geen service in dit geval. Dus Gamma dient gewoon de € 52,89 contant terug te geven en de € 20,00 op de cadeaupas.

ne
door neodutchio Nov 1, 2018 om 20:04
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Daarom dat er ook meer zou spelen. Hun computersysteem is zo ingesteld dat na het scannen van de kassabon enkel artikel gescand kunnen worden die ook daadwerkelijk op de bon staat. De computer weet wat er hoe betaald is en zal automatisch een retourbon gaan printen. Er speelt meer als er in bovenstaande tekst staat.

diumenge
door diumenge Nov 1, 2018 om 20:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik ga uit van het verhaal zoals TS het opschrijft, als het ander is gegaan dan heeft TS alleen zichzelf daarmee. Zoals nu beschreven dient TS gewoon geld terug te krijgen, computerproblemen of niet.

do
door doemaarwat - Nov 2, 2018 om 11:24
19 Antwoorden / 8 Vragen

Ik zal de vraag korter formuleren zodat het overzichtelijker is.
Stel, iemand heeft 100% recht op zijn geld terug, maar wordt afgescheept met een tegoedbon. Wat kan je daar dan aan doen?

P.S. Het personeel van de Gamma weet dat ik recht daarop heb en is het ook met mij eens. Zij kregen het alleen niet verwerkt. Ik wou alleen geen tegoedbon hebben wegens onkunde van het personeel die niet weten hoe ze het artikel moeten retour boeken of wegens een slecht werkend computersysteem van hun. Dat ik moest opdraaien voor hun fouten. Dat was voor mij alleen uit principe al niet de oplossing.

Antwoorden als "geen recht op" en "vooraf beter nadenken over wat je bij de Gamma koopt" zijn niet relevant.

Dus wat kan je concreet doen als bedrijf tegoedbon geeft terwijl je recht hebt op geld terug?

pino123
door pino123 Nov 2, 2018 om 11:31
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Geen moer, want je hebt er geen recht op.... Je kan het langs je neerleggen, maar je hebt pech. Ze hadden de eerste keer al kunnen zeggen, je mag het niet ruilen want koop = koop. Ik snap niet dat dit niet tot je door wilt dringen. Je hebt geen recht op 100% geld terug in een stenen winkel

Het is je eigen onkunde die je parten speelt , niet die van de Gamma.

Gr
door Grunn1 Nov 2, 2018 om 11:39
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@pino123, je antwoord klopt niet. Bij de Gamma kan je ruilen en je geld terug krijgen als je binnen 10 dagen terug komt.

ARTIKEL 4 - HET RECHT VAN RETOURNERING
1. Ongebruikte en onbeschadigde goederen kunnen met originele kassabon gedurende 10 dagen door de consument geretourneerd worden bij de ondernemer in ruil voor de betaalde aankoopsom. Indien er afwijkende of aanvullende voorwaarden gelden voor retournering, dan laat de ondernemer dit bij het aanbod weten.

do
door doemaarwat Nov 2, 2018 om 11:43
19 Antwoorden / 8 Vragen

Pino123, of ik er wel of geen recht op heb is géén punt van discussie. De Gamma weet dat en erkent het probleem. Ze zijn het volledig met mij eens alleen ze kregen het niet verwerkt. Omdat zij het niet verwerkt krijgen, wil ik niet voor de gevolgen daarvan opdraaien. Dat ze het niet kunnen verwerken is hun probleem en daar moeten ze niet mijn probleem van maken. De vraag is dus wat kan je er tegen doen als bedrijf tegoedbon geeft terwijl die eigenlijk contant geld behoort terug te geven?

diumenge
door diumenge Nov 2, 2018 om 13:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Pino123, er is eerder sprake van dat er zaken bij jou niet doordringen.
@Doemaarwat, het enige wat je kan doen is je poot stijf houden en het geld waar je contant recht op hebt terug eisen.

panter22
door panter22 - Nov 2, 2018 om 13:29
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je al contact opgenomen mt de Gamma?
https://www.gamma.nl/klantenservice/service-contact/contact

Het klopt precies dat je het bedrag op een tegoedpas hebt gekregen. Je hebt in dit geval geen recht op geld terug.
Jammer dat het winkelpersoneel het niet wist.
Als je kijkt in de algemene voorwaarden van de cadeaupas, dan lees je onder artikel 12:

De GAMMA-bouwmarkt zal bij het retourneren van de aankoop/aankopen die (geheel of gedeeltelijk) betaald is/zijn met de cadeaupas, het aan de klant te restitueren bedrag niet (geheel respectievelijk gedeeltelijk) in contant geld uitbetalen, maar met de klant verrekenen of de klant een tegoedbon geven ter grootte van het voor de geretourneerde aankoop/aankopen met de cadeaupas betaalde bedrag.
https://www.gamma.nl/klantenservice/algemene-voorwaarden/cadeaupas

diumenge
door diumenge Nov 2, 2018 om 16:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dit gaat alleen op voor de 20 euro die op de pas stond/staat. Niet voor het deel wat contant is betaald, TS kreeg een geldretourbon, dus het lijkt mij duidelijk dat je daar je geld mee retour krijgt. Achteraf kan je stellen dat TS eerst de bon had moeten inleveren en met het contact ontvangen geld i.c.m. de weer opgeladen pas opnieuw het artikel kopen, dan waren er bij de tweede retour misschien geen computerproblemen geweest. TS heeft gewoon recht geld terug voor wat betreft het contant afgerekende deel.

do
door doemaarwat - Nov 4, 2018 om 19:52
19 Antwoorden / 8 Vragen

@diumenge Ja klopt, het enige wat je kan doen is je poot stijf houden. Dat is alleen een beetje lastig als je een medewerker als Giel tegenover je hebt die alleen maar zegt het lukt me niet, het gaat niet, het systeem klopt niet (terwijl er waarschijnlijk gewoon een bedrag op de verkeerde plaats was ingevoerd waardoor het systeem het niet kon verwerken). En als je dan vervolgens ook nog eens voor het blok wordt gezet van het enige wat we kunnen doen is een cadeaubon uitschrijven of anders niks (ofwel dan ben je je geld kwijt), tja wat moet je dan.... Ik was in eerste instantie dan ook vooral verbouwereerd van meent die dat nou. Wat is dat nou voor houding je krijgt het niet opgelost. Dan zorg je ervoor dat het wel opgelost wordt. Haal er desnoods iemand bij die er meer verstand van heeft dan jij. Dat geld achterhouden van de klant als de oplossing wordt gezien, gaat er bij mij echt niet in.

ne
door neodutchio Nov 4, 2018 om 20:06
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Er wordt geen geld achter gehouden en u bent u geld zeker niet kwijt. Andere bedragen invoeren in de kassa, wat u beweert, is ook geen mogelijkheid. Nogmaals: uw kassabon wordt gescant en daarna het product dat terug komt. De kassa ziet wat er op de bon staat en ook voor welke prijs. Daar kan geen verschil in zitten.

U kunt wel blijven droeftoeteren, maar ga dan terug naar de Gamma als u denkt zo in het gelijk te staan. Het filiaal in Roermond is zo'n beetje elke dag van het jaar open. Giel heeft maar een contract voor 38 uur en de winkel is 76 uur per week open.

diumenge
door diumenge Nov 4, 2018 om 20:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Er moet gewoon een manager bij komen. Die kan het geld uit de kassa laten terugbetalen en vervolgens kan de administratie dit vast wel oplossen of niet, maar dat is hun probleem. Daar hoef je de klant niet mee lastig te vallen.

do
door doemaarwat Nov 7, 2018 om 12:39
19 Antwoorden / 8 Vragen

@Neodutchio Ga nu niet zitten zeggen dat er geen geld wordt achter gehouden als dat wel degelijk het geval is. Het geld ben ik kwijt. Ik kan er niet meer vrij over beschikken waar en wanneer ik dat wil.

Wat betreft het scannen, het klopt dat is gebeurd. Er verscheen toen € 72,89 in beeld en toen hij de geldretourbon wou uitprinten blokkeerde het systeem. Op zich ook logisch, want dat bedrag moet gecorrigeerd worden met het bedrag van de cadeaupas van 20 euro. Hij had er dus € 52,89 van moeten maken en een aparte cadeaupas van 20 euro. Dan was alles waarschijnlijk opgelost geweest.

Terug gaan heeft nu helemaal geen zin meer, want ze nemen steeds je bonnetjes in. Bewijs is er nu dus niet meer. Ik heb nu alleen de kopiebon van de laatste terugbreng nog en daar staat op dat ik de artikelen heb terug gebracht en er een cadeaupas van € 72,89 voor terug heb gekregen. Op die twee bonnetjes ervoor stond nog dat ik contant betaald had en met een cadeaupas van 20 euro. Dat bewijs is nu allemaal in beslag genomen.

Ka
door Kassagebruiker Nov 7, 2018 om 13:05
683 Antwoorden / 5 Vragen

Op die twee bonnetjes ervoor stond nog dat ik contant betaald had en met een cadeaupas van 20 euro. Dat bewijs is nu allemaal in beslag genomen.

En waarom denkt u dat dàt is? Juist, bewijsvoering voor de boekhouding.

ne
door neodutchio Nov 7, 2018 om 13:28
5173 Antwoorden / 12 Vragen

U zegt het zelf, u hebt een andere kassabon terug gekregen. Dat krijgt u elke keer. Elke keer als u iets terug brengt krijgt u een nieuwe kassabon waar de artikelen op aangemerkt zijn die al terug gebracht zijn. Het is aan u om dat bonnetje dan mee te nemen.
Op de kopie kassabon die u nu heeft staat dat u een gedeeltje met een retourbon betaald hebt en een gedeelte met een kadopas.

ma
door maarten heest - Nov 7, 2018 om 13:35
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi @DOEWAARWAT, zeker geen genoegen mee nemen. Wat u contant hebt afgerekend krijgt u contant terug omdat dat bij de Gamma gebruikelijk is.
Dat is eerder gebleken toe u een aankoop terugbracht. Een bevestiging van de procedure bij Gamma.

Dat u een deel van de aankoop met een cadeaupas betaalt doet helemaal niet ter zake. Dat zijn twee aparte items.

Ik zou het eerst bij de winkelmanager aankaarten.
Als dat niet werkt per post contact opnemen met het hoofdkantoor Gamma/Intergamma B.V., Storkstraat 2, 3833 LB Leusden.

panter22
door panter22 - Nov 7, 2018 om 13:49
6599 Antwoorden / Vragen

Je zult toch wel eens vaker bij de Gamma komen. Een paar potten  verf en je bent zo €52,89 kwijt.
Huis weer netjes, probleem opgelost.