Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 10, 2024 om 22:32
Winkels & webshops
Kunnen de lege flessen automaten de toestroom niet aan?

Geachte forumleden,

Ik sjouw al dagen mijn lege flessen van de ene naar de andere supermarkt.....

Zou het kunnen ,dat de supermarkten te veel lege blikjes en plastic flessen krijgen aangeboden en dat zij express de automaten uitzetten omdat ze anders verlies erop lijden?

Kortom : Kunnen de lege flessen automaten de toestroom niet aan?

3196 15 Rapporteer

Topantwoord

sira
door sira - Jan 10, 2024 om 22:39
2368 Antwoorden / 24 Vragen

Zou mij niets verbazen als ik zie hoeveel er wordt ingeleverd.

Heb ik een lege fles dan gaat ie gelijk de boodschappentas in en vaak mag je dan even voor bij de automaat, maar ik ga ze niet opsparen.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Jan 10, 2024 om 22:42
11577 Antwoorden / 51 Vragen

In ons winkelcentrum is er een jumbo en een ah, totaal 3 automaten, bij de grote aldi 2, (elders) maar verder zie ik geregeld defect en het nieuwe wachten, of te wel blikjes of flessen inleveren. Ik zet zelf de lege blikjes op zijn kop en dan drupte er na een dag niets meer uit. Om de vraag te beantwoorden: Nee, er moeten meer inleverpunten komen. Zal toch iets van 070 worden na de formatie

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 10, 2024 om 22:54
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Het is bekend dat er soms nog een probleem kan zijn met apparaten die defct raken door o.a. vervuiling door vloeistof die nog in flesjes of blikjes zitten. Bij mijn favorite AH winkel was dat aanvankelijk ook het geval maar daar heeft men inmiddels a; aanpassingen gedaan en heb ik geen problemen meer. Bij een ander AH winkel waar ik vandaag was met een volle tas waren er ook geen problemen. Inmiddels is er in ieder geval één supermarkt in Eeerbeek waar men zelfs een volle zak in één keer 'kan lossen'dus niet stuk voor stuk en de terugbetaling, naar ik meen, via Tikkie komt. Dat laatste weet ik echter niet zeker, wel dat op basis van positieve berichten op regionae omroep en in regioinale pers het goed lijkt te werken. En dat: aanpassen kan tijd kosten. Van experss uitzetten zal geen soprake zijn. Men zou,zo dat wel zo zou zijn in gebreke zijn om afsoraken / wet-regelgeving in deze na te komen.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jan 10, 2024 om 22:59
16852 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, met lege flessen kunnen de supers het wel aan, omdat dit niet nieuw is. Met de kleine flesjes en vooral blikjes: dat blijkt in de praktijk anders te verlopen dan men dacht. Vooral de blikjes: plakkerig, niet helemaal leeg zelfs. Het advies was dat men thuis de blikjes moest spoelen alvorens het in een apparaat te gooien om je statiegeld terug te krijgen. Tja, wie doet dit nu als je buiten bent, een blikje leeg drinkt (hoe dan: schoonspoelen)? Kortom: het is er wel alleen: het werkt (nog) niet. Maar mensen die iedere cent kunnen gebruiken, zoeken ze, spoelen ze omen wel welk waterje, meertje dan ook en hebben weer een paar eurootjes om iets te kunnen eten (of drinken)?

Topantwoord

Re
door Reinier182 - Jan 11, 2024 om 10:04
170 Antwoorden / Vragen

Ik lever de tas met lege flessen en blikjes in bij de Jumbo en nooit geen problemen. Hele winkelwagens vol wordt er ingeleverd zonder problemen. Hebben het wel eens bij andere supermarkten gedaan en daar ging het moeilijker en vaak aparte apparaten voor blik en fles. Probeer Jumbo als die bij je in de buurt zit zou ik aanraden.

atlas1302
door atlas1302 Jan 11, 2024 om 11:09
341 Antwoorden / 13 Vragen

Of een spoelbak plaatsen bij de automaat, geen geklieder en een schoon blikje.

ju
door juliomariner - Jan 11, 2024 om 12:55
1332 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb nog nooit last gehad dat ik mijn  statiegeld niet in de automaat in Nederland kon inleveren. Die dingen doen het hier altijd en hoef ook bijna nooit op mijn beurt te wachten.

rj
door rjw Jan 11, 2024 om 13:51
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Dat inderdaad. Alleen na de kerst was er een rij bij mijn supermarkt. En toen heb ik de tas met lege flessen aan iemand anders gegeven. Voor die paar euro ga ik niet wachten.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Jan 11, 2024 om 14:23
2798 Antwoorden / 41 Vragen

Supermarkten zetten die automaten niet expres uit want de ingenomen petflessen en blikjes worden anders gefactureerd omdat ze niet herbruikbaar zijn.
Van verlies kan geen sprake zijn want als er geen blikje ingelevert wordt behoud die de statiegeld waarde en is mede daarom geen reden om de automaten buiten werking te stellen.
De toestroom van statiegeld artikelen e.d. is na de feestdagen groter dan in de rest van het jaar mede omdat de supermarkten veel meer van die blikjes verkocht hebben en nu weer ingelevert gaan worden.

Topantwoord

mo
door mof - Jan 15, 2024 om 19:58
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe lijden ze geen verlies. Voor elk blikje en flesje dat wordt ingeleverd betalen ze u statiegeld terug. Maar zij krijgen dit ook weer terug als zij dit inleveren bij het grootinzamelpunt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 12, 2024 om 19:00
1788 Antwoorden / 31 Vragen

Nu het warmer wordt, begint de ellende weer.

Vandaag bij Albert Heijn en Vomar allebei de flessen automaten buiten dienst.....:<((

Overheid , grijp in zou ik zeggen.....

ne
door neodutchio May 12, 2024 om 19:38
5167 Antwoorden / 12 Vragen

Wat zou de overheid dan moeten doen in uw ogen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 12, 2024 om 20:06
1788 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Ik denk aan onafhankelijke inlever-punten voor lege flessen.

ne
door neodutchio May 12, 2024 om 20:24
5167 Antwoorden / 12 Vragen

Want onafhankele inleverpunten gaan nooit in storing? En hoe ziet u dat financieel voor u? Moet er een stroomlading cashgeld naar toe, gaat het terugstorten via de bank, wie zit er achter het inleverpunt en hoe komen dat die flessen bij een verzamelpunt terecht?

Mabelle
door Mabelle May 12, 2024 om 21:48
466 Antwoorden / 1 Vragen

Man houdt toch eens op met kreten als 'de overheid' moet ingrijpen. Aan de puinhoop te zien zouden dan eerder de mensen opgevoed moeten worden. Als je het niet kwijt kan, breng of neem je het weer terug. Zo doen nette mensen dat. Ik zie hier nooit zo'n puinhoop.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 12, 2024 om 22:03
1788 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Ik denk aan hoe het vroeger was : een aparte medewerker , speciaal voor de emballage.

Een beetje zoals een Post NL -punt.

Nu komt alles op het bordje van de supermarkten terecht, die het niet aankunnen.....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 12, 2024 om 22:03
1788 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Madbelle,

In welk dorp woont u ?

Mabelle
door Mabelle May 12, 2024 om 22:14
466 Antwoorden / 1 Vragen

Ik woon in 1 van de 4 grote steden, maar gelukkig wel in een goede wijk.

ne
door neodutchio May 12, 2024 om 22:21
5167 Antwoorden / 12 Vragen

Dus niet alleen meer inleverpunten, ook dan nog een bemande inleverpunt. Heeft u enig idee wat dat kost? Uiteraard hebt u daar een kostenplaatje van, anders zou u het niet opperen. Nou, kom maar met die berekening. Huur van de ruimte (met laad- en losmogelijkheid), personeel, materiaal, cashgeld, nutsvoorziening, een tweede personeelslid (voor als de eerste pauze heeft, naar het toilet moet of moet gaan laden), nog meer personeel omdat de eerste 2 aan de uren zitten en ze geen 7 dagen in de week mogen werken, enz, enz, enz.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 12, 2024 om 23:05
1788 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Kijk even hieronder voor mijn
antwoord...;<))

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 13, 2024 om 15:53
2100 Antwoorden / Vragen

De emballagewinkel, dat is een oud idee hoor, er is eigenlijk maar één probleem en dat is dat het onbetaalbaar is. Maar ook dat is oplosbaar.,we betalen gewoon 50cent statiegeld en we krijgen nog maar 25 cent terug en het probleem is opgelost. En als mensen zeggen dan hoef ik die producten niet meer is het milieudoel bereikt en klaar is Kees.

Topantwoord

Thijs12
door Thijs12 - May 12, 2024 om 19:39
557 Antwoorden / Vragen

De winkels lijden geen verlies. Zij betalen rechtstreeks via de leverancier het statiegeld van alles wat ze ontvangen aan de stichting statiegeld Nederland.
Van alles wat door de consument is ingeleverd ontvangen ze het uitbetaalde geld weer van de stichting statiegeld.
En dit gaat erg nauwkeurig. Natuurlijk want het is veel geld. Een volle vrachtauto kleine waterflesjes van een huismerk is duurder in statiegeld dan de inhoud.
Als de automaten blokkeren ligt het aan de rotzooi in de blikken. In Limburg nooit last van.

https://www.statiegeldnederland.nl/

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 12, 2024 om 20:10
1788 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thijs12,

Hier in Amsterdam is het een chaos.

Ik vind het hondsbrutaal van Albert Heijn om een papiertje met "zakken zijn op" op de flessen-automaten te plakken.

De overheid moet ingrijpen met een boete-systeem.

ne
door neodutchio May 12, 2024 om 20:25
5167 Antwoorden / 12 Vragen

Bedenk wel dat er net een hoop feestdagen achter de rug zijn. Niet zo gek dat iedereen tegelijk zijn statiegeld weer gaat inleveren.

Thijs12
door Thijs12 May 12, 2024 om 21:40
557 Antwoorden / Vragen

Die zakken zijn wel een ding. Als die op zijn weten ze niet waar naar toe met die zooi.
Ik heb ze genoeg geladen, die zooi. Plastic zakken met minstens 100 flessen Erin. Dubbel geteld met een loodje eraan. De chauffeur is verantwoordelijk, want het is veel geld. Altijd overlast van wespen. Weer 2 keer alle flessen tellen met lossen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 12, 2024 om 22:13
1788 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thijs12,

Het loopt helemaal uit de hand hier in Amsterdam.....

Lange rijen, mensen komen met vuilniszakken vol richting de flessen-automaten.....

Maar ook merk ik, dat mensen agressief worden bij zulke lange rijen....

Mabelle
door Mabelle May 13, 2024 om 00:05
466 Antwoorden / 1 Vragen

Hier in Amsterdam is een achterstandswijk. In de betere wijken zie je echt zo'n puinhoop niet.

Re
door Reinier182 - May 12, 2024 om 21:34
170 Antwoorden / Vragen

Ik ken het probleeem niet. Levert het in bij Jumbo en nooit problemen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 12, 2024 om 22:06
1788 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Reinier,

Het hangt er vanaf waar je woont.

In een dorp zul je er minder last van hebben.

Hier in Amsterdam zijn er veel toeristen, daklozen en alcoholisten, die in de rij staan bij de flessen-automaten....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 12, 2024 om 23:04
1788 Antwoorden / 31 Vragen
Mabelle
door Mabelle May 13, 2024 om 00:04
466 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom denk jij altijd dat alleen jij het nieuws leest?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 13, 2024 om 02:39
1788 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle,

U heeft weer geen verstand van dit topic.

ne
door neodutchio May 13, 2024 om 07:49
5167 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom speciaal voor mij? En ik wacht nog steeds op uw berekening.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 13, 2024 om 12:25
1788 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Ik ben geen econoom.

Maar u bent slim genoeg om te lezen, dat er veel geld wordt verdiend met het statiegeld-systeem.

ne
door neodutchio May 13, 2024 om 13:28
5167 Antwoorden / 12 Vragen

U roept iets, dat kan alleen als er een goede gedachte achter zit. Met een losse flodder kan niemand iets.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 13, 2024 om 18:44
1788 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Wij zijn van ongeveer dezelfde leeftijd.

Vroeger hadden de supermarkten een medewerker bij de emballage, die de flessen innam.

Herinnert u zich nog hoe goed dat werkte?

ne
door neodutchio May 14, 2024 om 08:07
5167 Antwoorden / 12 Vragen

Ik stond zelf achter het rolluikje toentertijd. En dat voor omgerekend €1,51 per uur. Het minimumloon nu ligt op €13,27. Hoe kan dat betaald worden? Het werkte slechter als nu. Alles ging in kratten en als je geen kratten had kon je niets aannemen. De enige kratten die je had waren die uit de winkel kwamen.

Wat voor verschil maakt het of de zakken achter een automaat of achter een loket op zijn, in beide gevallen kunnen er geen flessen opgeslagen en vervoerd worden.
Daarnaast werkt een automaat 24/7 terwijl een fysieke werknemer maar een x aantal uur per dag met y aantal pauzes met z aantal dagen in de week mag werken. De kosten van personeel liggen dus vele malen hoger.

Topantwoord

1paul
door 1paul - May 13, 2024 om 07:29
3175 Antwoorden / 0 Vragen

nee defecten komt doordat er soms nog wat sap in een blikje zit en als dit eruit loopt in de machine kan ie er niet tegen..

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - May 13, 2024 om 11:20
7216 Antwoorden / 3 Vragen

Een Jumbo in Eerbeek heeft de primeur om een nieuwe automaat te installeren, misschien dat andere supermarkten dit voorbeeld volgen.

https://www.ad.nl/economie/vondst-tegen-ergernis-bij-de-statiegeldautomaat-een-machine-die-in-een-keer-100-blikjes-telt~a21cab5a/

Topantwoord

Thijs12
door Thijs12 - May 13, 2024 om 22:01
557 Antwoorden / Vragen

Misschien is het in Limburg niet zo druk omdat de meesten zoiets toch bij Lidl Duitsland halen. Bijv. Eigen merk limonade of cola. Nederland 1,05 voor 2 liter. Duitsland 0,55 voor 1,5 Liter.
Is toch allemaal hetzelfde spul van Refresco. Bij Aldi, Lidl en alle huismerken van de andere supermarkten. In alle Europese landen

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 13, 2024 om 23:23
1788 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thijs12,

Consumenten, die in de grensstreek wonen, hebben vele voordelen in deze dure tijden.

In de Randstad zijn wij afhankelijk van de aanbiedingen van de supermarkt.

Begin dit jaar was ik in outletcentrum Roermond: het krioelde daar met Belgen, Duitsers en zelfs Fransen....

ne
door neodutchio May 14, 2024 om 08:09
5167 Antwoorden / 12 Vragen

Was gister weer in Duitsland, €0,75 voor 1,25 liter merk cola. Met de emballage nooit problemen aangezien daar de flessen en blikjes direct vernietigd worden om als grondstof vervoerd te worden.