Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

zoekster
zoekster - 07-07-2014 20:09:51
Vakantie & Reizen

Betrouwbaarheid budget air

@pieterwolters

er is een verschil gemaakt in de wet tussen gewone informatiediensten, zoals bijv. verkeersdiensten, belspelletjes enz en de klantenservice van een bedrijf.

dat had beslist duidelijker gemogen in de teksten van consuwijzer, ik heb er dan maar eens de wetswijzigingen zelf op na geslagen. en dit is wat het is:

als je een overeenkomst met een bedrijf hebt (kan een eenmalige zijn of een duurcontract), je bent dus een klant, mag de klantenservice van een bedrijf óf alleen de gebruikelijke belkosten rekenen of 1 vast tarief van maximaal 1 euro en de gebruikelijke belkosten. er mag dus geen tarief per minuut voor het 0900 klantenservicenummer worden gevraagd.

het staat er wel bij consuwijzer

maar let op: belt u in nederland naar een 090x-nummer van een klantenservice? dan mag dit niet meer kosten dan de gebruikelijke belkosten. dit geldt alleen voor de klantenservice van een bedrijf waarvan u klant bent.

belt u naar een klantenservice en brengt de aanbieder een vast tarief in rekening? dat mag. maar dit mag niet meer dan 1 euro per gesprek kosten. uw gebruikelijke belkosten worden hierbij opgeteld.

wat budget air doet mag dus niet, omdat zij hun klanten per minuut aanslaan. (de gebruikelijke belkosten zijn niet die 80 ct p/m maar de gewone verkeerstarieven)

klik http://www.budgetair.nl/contact">hier

maar... als je nu geen overeenkomst bent gegaan met het bedrijf, (nog geen klant) mag die dan wel 80 ct vragen met max 40 euro? dat mag alleen als er andere servicenummers beschikbaar zijn voor de niet-klant waar die zijn informatie kan opvragen. in zo'n geval moet er dus een nummer zijn voor een klant en een nummer zijn voor een niet-klant. is er maar 1 klantenservicenummer, dan gelden dezelfde regels voor klant als niet-klant.

dat is hier ook niet het geval, er is 1 klantenservicenummer is.

daarmee is budget air in de fout.

klik https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2013-11504.html">hier

onder de wetteksten staat de uitleg van diezelfde wetteksten.

overigens blijf ik erbij dat je ook toekomstige klanten niet zou moeten belasten met een tarief van 80 ct p/m. ik zou daar nooit een overeenkomst met aangaan.