Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

acjzr1
acjzr1 - 14-07-2014 17:44:10
Elektronica & TV

Inhouding bij terugbrengen

[quote=alfatrion schreef op maandag 14 jul 2014, 17:16][quote=acjzr1 schreef op maandag 14 jul 2014, 15:10]dit topic gaat over consumentenartikelen die gekocht worden in een winkel en niet over keukens en dergelijke zaken. daarvoor gelden hele andere regels dan voor de aanschaf van bij voorbeeld een waterkoker of een tv. vandaar dat de gelinkte wetgeving en jurisprudentie in dit geval niet van toepassing is. het bekende verhaal van de appels en de peren dus.
de aangehaalde regels en daarop gebaseerde jurisprudentie gelden voor zowel de aankoop van een keuken, televisie en een waterkoker, omdat er in de regels geen onderscheid wordt gemaakt. ik heb je voorzien van een link, dus je had dat kunnen controleren. dat jij dat niet doet betekent niets anders dan dat jij je huiswerk niet hebt gedaan. een uitleg van waarom de regels niet van toepassing zouden zijn ontbreekt volledig. verder dan roepentoeten kom je niet. de wens is hier de vader van de gedachte.

[quote=acjzr1 schreef op maandag 14 jul 2014, 15:10]hoeft de winkelier het product niet terug te nemen.
dat doet er niets vanaf dat hij niet zomaar in zijn voorwaarden niet zomaar ieder bedrag mag opnemen dat wordt ingehouden als hij de consument dat recht contractueel geeft. niet terugnemen is oké, een tegoedbon is oké, maar bij inhouding van een bedrag hoort een onderbouwing omdat de rechter er anders een streep doorheen zijn. met hele kleine bedragen, zoals vijf of tien euro, kom je wellicht nog wel mee weg, maar bij grotere bedragen zoals twee honderd euro niet.

het voorbeeld van de keuken is heel wat anders dan waar het topic over gaat.
het betreft een bestelling/koopovereenkomst die men wil annuleren.
er is nog niets geleverd en het gaat er om wat een redelijke schadevergoeding voor de leverancier is.
stel dat de keuken geleverd, gemonteerd en betaald is.
dan ben je pas op het punt van dit topic.
het gaat namelijk om een product wat geleverd en betaald is en gaat niet over het annuleren van een bestelling. geen enkel bedrijf zal de keuken terug hoeven te nemen en als ze dat wel doen zitten er (grote) kosten aan. het kopen van een auto gaat ongeveer zoals het kopen van een keuken. als je de auto nog niet daadwerkelijk in je bezit hebt, maar er is wel een getekende koopovereenkomst waar je onderuit wil dan zul je een boete/schadevergoeding moeten betalen, deze mag niet buitenproportioneel zijn. is de auto echter geleverd en betaald, maar je krijgt dan spijt van je aankoop... dan kun je proberen de auto terug te verkopen aan de handelaar. hoeveel je er voor krijgt is maar de vraag. zolang het product geleverd en betaald is en geen mankementen vertoon is de verkoper tot niets verplicht. is het nu wel duidelijk waarom jouw linkjes niet relevant zijn?