Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

zoekster
zoekster - 31-07-2014 10:53:58
Computers & Telefonie

Aankoop mobi en garantie

In feite heeft de koper de keuze tussen herstel of vervanging, tenzij die vervanging onredelijk zou zijn, omdat de kosten van herstel in geen verhouding staat tot de vervanging.

2) herstel of vervanging
in principe kan de koper een keuze maken tussen het laten herstellen of vervangen van een defect product. een keuze is echter niet altijd mogelijk. een gebroken spiegel is niet te repareren, maar wel te vervangen. soms is herstel zo duur, dat dit niet gevergd kan worden van de verkoper. of is het gewoonweg eenvoudiger en goedkoper om het product te vervangen. het omgekeerde, wel herstel maar geen vervanging, komt ook voor. van een auto met een kras op de spiegel, kan de koper in redelijkheid enkel het herstel van de spiegel vorderen.

bron klik http://www.klachtenbond.nl/garantie.htm">hier

helaas is dit slechts een dode letter in de wet. verkopers gaan het liefst zo snel mogelijk over tot reparatie en hebben dan zelf weer bedacht dat een bepaalde tijd na aankoop je geen beroep meer mag doen op een nieuw toestel. de ene verkoper vindt dat je binnen 7 dagen mag vervangen, deze geeft dan weer 3 weken op. de motivatie is geheel onduidelijk.
ook die drie keer repareren is weer zo'n zelfbedacht verschijnsel, waar men nu ineens van aanneemt dat dat een wettelijk recht is van de verkoper.

maar recht hebben en recht krijgen, daar ligt een wereld van verschil tussen. ondertussen ben je gewoon de pineut.