Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

forever-nl
forever-nl - 02-08-2014 01:51:27
Voeding & Gezondheid

Betalen voor ongevraagd medicijn?

Ik had hiervoor een huisarts die poogde een consult in rekening te brengen voor een administratieve handeling rond dossier overname van vorige huisarts. ik heb ze daar op aangesproken en huisarts wilde voor het telefoongesprek weer een consult aanmaken. uiteraard heb ik aangegeven dat er dan een tweede melding naar de nza zou gaan. inmiddels ligt de zaak bij onafhankelijke klachtencommissie (gezien er veel meer mis ging).

nu een nieuwe huisarts en het eerste consult waf afgesproken voor 10 minuten, na 10 minuten stond ik al weer buiten bij de stoplichten. nadien werd er een langer dan 20 minuten afspraak gedeclareerd... en vervolgens declareerde huisarts een telefonisch consult over het gesprek waarin ik aangaf het er niet mee eens te zijn.

beetje offtopic misschien, los van de medische situatie ben ik er helemaal voor dat huisartsen in overleg medicijnen voorschrijven en niet zomaar op inzicht een patiënt op kosten jagen. als huisarts dat toch doet of een andere arts lijkt het mij lastig dat een arts nog kan voldoen aan de wettelijke verplichtingen in het kader van de wgbo rond voorlichting over andere behandelmogelijkheden, het effect van de behandeling, en risico's van de behandeling.

bij het voorschrijven van medicatie zou de arts moeten aangeven waarom hij het voorschrijft, en eventueel welke bijwerkingen vaak voorkomen. of in ieder geval de patiënt benadrukken bijwerkingen te bespreken met hem of haar bij een volgend consult of naar inschatting direct te bellen en/of een afspraak te maken.

als een huisarts dat niet doet dan is de kans ook veel groter dan een patiënt het nut niet in ziet van de medicatie (en ze niet slikt), of niet aan de bel trekt bij problemen (met eventueel erg nare gevolgen), etc.