Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

po
postduif54 - 13-08-2014 14:24:06
Auto & Vervoer

Brandstofverbruik bij brandende autoverlichting

Nederland reed jaren geleden 's avonds en 's nachts over donkere snelwegen en het ging 90% goed. belgiƫ waren de snelwegen gewoon verlicht. overdag licht aan hebben is pure luxe en onzin. lichten over dag aanhouden is alleen goed voor die landen waar de zon weinig schijnt en minder dag licht is en meer nacht dan daglicht is. waar veel bosgebieden zijn en weinig bewoning is. nederland en de omliggende landen hebben voldoende zonlicht om de auto lampen overdag uit te laten. je ontsteekt alleen de verlichting extra naast de onder gaande zon als overdag het weertype zo wordt dat je niks ziet en herkenbaar bent voor de overige weg gebruikers, je ontsteek de lichten als je op een kaars rechte weg rijdt in de polder. dat personen en dieren op de weg zien dat er iets aankomt (vaak met veel te hoge snelheid), je ontsteekt het licht als je door een dichte bladerende bomenlaan rijdt, door een tunnel, in een stoet zit voor begrafenis, als colonne rijdt. de auto industrie heeft daar mooi op ingespeeld om aan de voorzijde extra sierlicht te laten branden. het gevaar doet zich nu voor dat men aan de achter zijde goed zichtbaar is en aan de voorzijde alleen de sierverlichting aan heeft dat verblindend is, maar andere weggebruikers zien nu in het donker niet wat er op hun afkomt, ook niet als de baby lampjes maar aan zijn. de nederlandse wegen wet schrijft voor aan de voorzijde wit of geel licht, geen combinatie van die 2 kleuren. achterzijde rood licht en de richting aanwijzer oranje. de nederlandse wetgever moet strenger worden bij het toelaten van wagens of deze qua lampen, die lampen voeren die in nederland plicht zijn. zo niet moet de wagen van de weg worden gehaald dan wel door de dealer aangepast worden aan de nederlandse spelregels. maar de nederlandse vertegenwoordigers in brussel laten gewoon over zich lopen. als alle landen zich naar de maan laten schieten, hoeven wij nederlanders dat toch ook niet te doen.