Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

czar
czar - 17-08-2014 22:45:08
Computers & Telefonie

Veilinghuis/veilingsites

[quote=tot15karakters schreef op zondag 17 aug 2014, 11:16]dus ook fabrieksgarantie is soms lastig, want importeurs zien het serie nummer wanneer dat geleverd is en dus niet jou aankoop maar productie datum is dan de ingang van garantie periode wegens gebrek aan bewijs.


zo werkt het niet helemaal.
een importeur of groothandel kan alleen aansprakelijk zijn voor garantie op de door hem/haar geleverde goederen. dat is de b2b garantie en die hoeft helemaal niet gelijk te zijn aan de (2 jaar) consumentengarantie.
vaak controleren importeurs/groothandels wel het serienummer. hebben zij het serienummer ooit verkocht, dan kun je daar mogelijk terecht. is het een serienummer dat ze niet kennen, dan wijzen ze de garantieaanvraag af onder het motto 'komt niet van ons'.
de b2b garantie-periode gaat in op moment van verkoop door de importeur/groothandel, niet op productiedatum.

de b2b garantie loopt overigens vaak wel gelijk met de consumentengarantie. een importeur/groothandel hoeft juridisch natuurlijk alleen garantie te verlenen aan zijn klant, niet aan de consument. vaak is het handigste even bij een leverancier langs te gaan, die koopt immers in bij de importeur/groothandel en heeft daar een relatie mee. importeurs/groothandels zijn niet ingericht op consumenten-contacten.