Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

kkruidentuin
kkruidentuin - 26-08-2014 11:19:30
Geldzaken & Recht

Sociale dienst

Particulieren zijn niet wettelijk verplicht hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) te bewaren. maar de belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren. (bron belastingdienst.)

formeel bestaat er voor particulieren geen bewaarplicht voor belangrijke papieren. nergens is bij wet of besluit vastgelegd dat een particulier gedurende een bepaalde tijd bankafschriften, loonstrookjes, aankoopbewijzen en dergelijke moet bewaren. wel kan bijvoorbeeld de belastingdienst tot vijf jaar terug een aanslag opleggen. meestal wordt daarom voor het bewaren van belangrijke administratieve gegevens als richtlijn vijf jaar aangehouden. toch is het in een aantal gevallen belangrijk om bepaalde papieren langer te bewaren. verzekeringspolissen moet je sowieso bewaren zo lang de verzekering loopt. garantiebewijzen moet je bewaren zolang de garantie geldt en zeker als je garantie hebt bijgekocht. aankoopbewijzen zijn geruimere tijd belangrijk omdat ook na het verstrijken van de garantieperiode bedrijven volgens de wet koop en garanties (bw7) verplicht zijn bij te dragen aan de reparatiekosten indien een produkt bij normaal gebruik eerder kapot gaat dan gezien de te verwachten levensduur normaal is. (bron vara kassa 2010)