Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

czar
czar - 06-09-2014 10:31:26
Auto & Vervoer

Fiets

[quote=philip36 schreef op zaterdag 6 sep 2014, 09:36]in het handboek van mijn giant twist (voorwielmotor) staat bij
versnelling


de versnelling zit op je achterwiel, niet op je voorwiel. hoe kan de versnelling dan invloed hebben op het voorwiel? ik begrijp wel wat ze bedoelen.
je hebt een bepaalde hoeveelheid energie nodig om een bepaalde snelheid te rijden. hoe meer van die energie je zelf levert, des te minder de motor hoeft te leveren en des te minder energie de motor vanuit de accu zal opnemen. heb je je versnelling niet optimaal afgesteld, dan is de kans groot dat je zelf minder energie toevoegt en daarom zal de motor het moeten leveren.

dit is nu typisch een consumenten-uitleg die technisch feitelijk niet klopt, maar in de dagelijkse ervaring van een consument vaak wel een goede leidraad vormt.

ik wil nog wel even toevoegen dat een accu beter is in gelijkmatig een gemiddelde hoeveelheid energie leveren, dan steeds (korte tijden) piekvermogen leveren. misschien merkt u het ook wel eens dat als u de accu een tijdje rust gunt, deze op de e-bike opeens weer een streepje meer energie aangeeft. dat heeft te maken met de chemische processen die in een accu plaatsvinden. simpel gezegd: de tussen-stadia daarin reageren bij rust deels de andere kant weer op, dus laadt de accu weer een beetje op.

een e-bike komt bij 50% ondersteuning meer dan 2 keer zo ver als bij 100% ondersteuning.
een e-bike komt bij 25% ondersteuning meer dan 2 keer zo ver als bij 50% ondersteuning.
daarom ervaart iedereen dat anders. is de accu na korte afstand leeg, dan laat je vooral de motor het werk doen (aangenomen dat de accu goed is), dan lever je zelf te weinig energie.