Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

zoekster
zoekster - 08-09-2014 20:26:55
Auto & Vervoer

Fiets gekocht, krijg zere rug met fietsen, ze neme nhem niet terug.

Het zit wettelijk zo
art 6:238s lid 3

3. de consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering
van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan
noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te
stellen.
de consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van
de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m
lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.

dit houdt in dat je mag kijken om te zien of hij werkt. of hij het 'doet'. het is geen uitprobeerrecht. je mag bijv. geen was draaien, maar wel even de stekker in het stopcontact steken om te kijken of hij werkt. (it's a thin line)
het is naar mijn mening niet de bedoeling dat je er buiten mee gaat fietsen. of hoogstens op een stuk vinyl waardoor de fiets (wielen) niet worden aangetast door een vieze weg. of de banden al een beetje slijten.

maar zo lees ik in de wet. de consument is niet aansprakelijk voor de waardevermindering als de handelaar het recht op ontbinding heeft nagelaten te geven. dus daar kan de vraagsteller gebruik van maken. nog een keer.
niet aansprakelijk ...wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.

is het ook nog eens zo dat omdat de termijn van 14 dagen niet is gegeven deze overgaat in een termijn van twaalf maanden totdat deze termijn van 14 dagen wordt verteld aan de consument. vanaf dat moment gaat de termijn van 14 dagen weer lopen.

ik weet niet hoeveel u voor de fiets heeft betaald (hij is nu in de aanbieding), maar het lijkt me wel de moeite waard om dit flink aan te pakken.

ik zou beginnen met de ondernemer aan te schrijven. zeg ook meteen dat de bijvoeging, geen recht op retourneren, bij het product onwettig is en dat u daar een klacht over kunt indienen bij de acm (als u kwaad wilt) en ook verdere juridische maatregelen als dit niet wordt opgelost.