Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

gr
gregoriusk - 17-09-2014 22:32:17
Geldzaken & Recht

Poging tot oplichting

Toevoeging van originele poster:
allereerst bedankt voor de reacties. een aantal op/aanmerkingen en toevoegingen:
-de wasmachine is 10 jaar oud en kostte destijds 350 euro. ik kan een vergelijkbaar model nu kopen voor 300 tot 330 euro. het is een eenvoudige whirlpool zonder toeters en bellen. een reparatie van 280 euro is volgens sommigen die gereageerd hebben goedkoop maar niet rendabel in dit geval. ik ben niet zo van het weggooien van werkende spullen, dus als het minder dan zeg 100 euro kan dan doe ik dat maar niet voor de nieuwprijs (280 plus voorrijkosten)
-de voorrij- en onderzoekskosten zijn bij elkaar vier tientjes, maar het gaat niet om het bedrag maar om het principe.
-of ik nu wel of niet achteraf wel of niet zelf ben gaan zoeken vind ik niet relevant. iemand zei "als ze hadden gezegd koolborstels dan had u ze bedankt voor de diagnose etc..". dat had niet gehoeven. als ze die diagnose hadden gesteld hadden ze kunnen zeggen dat het gerepareerd kon worden voor 20 tot 30 euro materiaal plus wat arbeidsloon. dan zou ik dat gedaan hebben, het is niet mijn hobby om met wasmachines te sjouwen, daarom liet ik iemand komen.
-ik verwacht dat als er "onderzoekskosten" gerekend worden, dat er dan een onderzoek verricht wordt. ik klaag ook niet over de voorrijkosten, ik klaag erover dat er een onderzoek in rekening gebracht wordt zonder dat er onderzoek verricht is, of in elk geval een van een dermate teleurstellende kwaliteit dat ik er niet voor wens te betalen. ze hebben het apparaat niet eens aangeraakt, laat staan gecontroleerd om te zien of het misschien iets anders was dan de motor.
-@ron530: als betrouwbaar wasmachinereparateur heeft u dit ongetwijfeld zelf nooit gedaan, maar deze heren kwamen na 2 minuten met de mededeling dat de gehele motor vervangen moest worden "inclusief de bobine". nu ben ik geen expert, dat geef ik gelijk toe, maar volgens mij heeft mijn wasmachine geen bobine. vervolgens deed hij alsof hij de prijs opzocht op zijn smartphone, maar ik kon net zien dat hij niet eens de schermvergrendeling eraf haalde, maar wel deed alsof hij er een prijs van af las. daarom zei ik dat ik het gevoel had alsof ik opgelicht werd. ik had deze details misschien in het oorspronkelijke verhaal moeten zetten maar ik vond het al een lang verhaal worden en het leken me niet zulke terzake doende details, naar mijn idee had ik namelijk al tamelijk aannemelijk gemaakt dat het niet pluis was.
-@ de mensen die zeggen dat ik ze zelf heb laten komen: ja dat heb ik inderdaad, maar dat betekent niet dat er dan niet een fatsoenlijke dienst geleverd hoeft te worden. als ik zelf een schilder opbel die vervolgens langs komt, een emmer verf tegen het raam smijt en dan weer weg gaat dan heb ik ook zelf de schilder gebeld maar ga ik niet betalen. ik snap deze opmerking niet, ik zie niet in waarom het van belang is dat ik ze zelf heb opgebeld. dat lijkt me logisch, dat is zo bij zo'n beetje alle vormen van dienstverlening, dat ik zelf contact op neem met een bedrijf om een dienst of product af te nemen. dat werkt ook zo bij de kapper, de schilder, de glazenwasser of de garage. het enige verschil met de kapper en de garage is dat ik daar vervolgens naar toe ga en zij niet naar mij komen maar dat stuk zit in de voorrijkosten, niet de onderzoekskosten.
-ik heb nog geen contact gehad met het bedrijf, voordat ik dat doe vroeg ik me af of er wettelijke gronden zijn op basis waarvan ik het kon weigeren, iets over dat er een zekere prestatie verwacht mag worden o.i.d.