Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

mahadma
mahadma - 23-09-2014 10:53:27
Elektronica & TV

Nespresso delonghi koffieautomaat

https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie">klik hier:

is een product ondeugdelijk? dan hebt u de volgende rechten. u hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. de verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. u kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. in zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.

de verkoper moet het probleem oplossen of de fabrikant inschakelen voor u. soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant. bijvoorbeeld als de verkoper daarover afspraken heeft gemaakt met de fabrikant. de verkoper kan u dan aanraden om zelf contact op te nemen met de fabrikant. u hoeft dat echter niet te doen. de verkoper blijft verantwoordelijk. kiest u er zelf voor om naar de fabrikant te gaan? dan kunt u dat het beste ook aan de verkoper vertellen.

voor een reparatie of een nieuw product hoeft u niet bij te betalen. moet u van de verkoper wel bijbetalen? dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. u kunt hiervoor onze voorbeeldbrief gebruiken.

bij ontbinding van de koopovereenkomst, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt. soms krijgt u niet het hele bedrag terug. bijvoorbeeld als u het product al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken. gaat het om een klein gebrek? bijvoorbeeld een kras op uw nieuwe aankoop? dan is het de vraag of u kunt ontbinden of dat u alleen een korting kunt vragen. dat hangt een beetje af van de situatie. gaat het om een kras op een mobiele telefoon of een lcd scherm? dan is dat vervelender dan een kras op een wasmachine. maar staat de wasmachine in uw mooie keuken? dan kan die kras wel weer heel storend zijn.

ontbinding van de koopovereenkomst is een middel dat eigenlijk pas aan de orde komt als de verkoper niet kan repareren of vervangen. of dat dit niet meer van hem gevraagd kan worden. het uitgangspunt is dat u eerst recht hebt op kosteloos herstel of vervanging.