Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

edrick3
edrick3 - 25-09-2014 15:15:30
Auto & Vervoer

Garantie 2e hands fiets

Hallo arnold1954,

ene arnoud zegt http://forum.zoom.nl/viewtopic.php?t=29474&sid=0ec8a5ec47a0a3960c06c3fc0e8d5469">hier:
de garantie is onderdeel van de wettelijke koopovereenkomst tussen de winkelier en de eerste koper. beide partijen hebben daarin verplichtingen:
- de koper moet het gekochte goed op tijd betalen (anders krijgt hij het niet in eigendom)
- de verkoper moet een nota overleggen
- de verkoper moet een deugdelijk goed leveren.

die laatste bepaling is uitgewerkt in de europese wetgeving over garantie (voor consumenten). er staan allemaal bepalingen in over termijnen en bewijslast.

maar het belangrijkste is dat dit allemaal onderdeel is van een overeenkomst tussen twee partijen: de winkelier en de eerste koper.

als die eerste koper het goed verkoopt aan koper twee heeft de winkelier daarmee geen overeenkomst. dus kan koper 2 zich niet beroepen op regels uit die oorspronkelijke overeenkomst, aangezien hij daarin geen partij is.

en als tweedehands koper hoor je dat dus te weten. tweedehands kopen heeft een aantal grote voordelen, maar dit is een onmiskenbaar nadeel.



dit zegt de consumentenbond ervan:

garantie op tweedehands apparaten
op vrijwel alle witgoed- en elektronicaproducten wordt een standaardfabrieksgarantie van een jaar gegeven. bij bepaalde merken kunt u de fabrieksgarantie tegen betaling uitbreiden tot vijf of tien jaar. ook veel winkeliers bieden zo'n aanvullende garantie aan. wanneer u een tweedehands apparaat koopt, kan er dus nog garantie op het product zitten. vraag daarom altijd naar de originele kassabon en de originele garantiepapieren.

naar de mening van de consumentenbond wordt een garantie verleend aan een product en niet aan een persoon, en is garantie dus overdraagbaar (je zou anders iemand ook niets cadeau kunnen doen), zeker wanneer zoals tegenwoordig gebruikelijk de (niet-gepersonificeerde) kassabon als garantiebewijs dient. het voordeel van garantie is de 'omgekeerde bewijslast'. dat wil zeggen dat u, als het product ondeugdelijk blijkt, niet hoeft te bewijzen dat u onschuldig bent aan het probleem. tijdens de garantieperiode moet juist de fabrikant aantonen dat het product deugdelijk is en dat het niet-functioneren te maken heeft met onjuist gebruik door de koper.

met vr.gr.