Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

kl
klaag_meneer - 19-10-2014 09:13:39
Computers & Telefonie

Verplicht abonnement caiway?

De kamer vragen laten duidelijk zien dat eddy van hijum en agnes mulder van het cda geen enkel idee van zaken hebben.

1. bent u er van op de hoogte dat tienduizenden bestaande ziggo-abonnee’s in twente, die jarenlang hun vaste telefoon- en internetaansluitingen via de cogas-kabel bij ziggo hadden ondergebracht, door cogas min of meer verplicht worden om over te stappen naar caiway als zij een vaste telefoon- en internetaansluiting via de kabel willen houden (tc tubantia, 16 oktober 2014)?

alle inwoners van nederland hebben maar 1 keuze voor de aanbieder via de kabel en er veranderd niets in de situatie. voorheen had je maar 1 keuze "ziggo" en straks heb je enkel "caiway" als keuze. ondanks de samenvoeging van ziggo/upc is het openstellen van hun netwerk niet als eis gesteld. recent heeft kpn deze discussie ook gestart: http://tweakers.net/nieuws/98986/kpn-wil-verplichting-om-concurrenten-toegang-te-geven-van-tafel.html

2. bent u er van op de hoogte dat de keuze op het nieuw aangelegde glasvezelnet voor alle klanten vooralsnog eveneens beperkt is tot caiway, en dat pas in de loop van 2015 alternatieven op glasvezel ontstaan?

cogas is een commercieel bedrijf de wetgever kan deze niet verplichten haar diensten met derden te delen.

3. vindt u het gewenst dat een netwerkbeheerder de keuze voor een provider op deze wijze aan de klant oplegt? bent u bereid om de autoriteit consument en markt (acm) te vragen in hoeverre het belang van de klant hiermee wordt geschaad?

je hebt volgens de overheid genoeg keuze. adsl/vdsl is overal beschikbaar met ruime keuze in aanbieders.

4. welke mogelijkheden heeft u om een grotere keuzevrijheid voor de klant af te dwingen, bijvoorbeeld door te eisen dat een verplichte overstap naar caiway op de reguliere kabel pas aan de orde kan zijn als er alternatieven voor deze provider via de glasvezel beschikbaar zijn?

waarom via glasvezel? kabel zou gewoon open moeten zijn.

5. op welke wijze is de onafhankelijkheid van de netwerkbeheerder bij de selectie van providers in het huidige stelsel gewaarborgd? acht u die waarborgen afdoende met het oog op het klantbelang?

cogas is een van de weinige partijen die niet provider is naast netwerkbeheerder, zoals bijvoorbeeld ziggo/upc of kpn.

de vragen laten duidelijk zien dat de 2de kamer leden op zoek zijn naar zieltjes voor de cda maar totaal geen idee hebben van de realiteit. persoonlijk vind ik dat het kabel netwerk net zo open moet zijn als het telefoonnetwerk maar in de afgelopen jaren heeft de 2de kamer hier geen enkele actie op ondernemen en zelf nu gaan ze lopen verwijzen naar het glasvezel netwerk welke open moet zijn. terwijl glasvezel commercieel is aangelegd en het kabel netwerk met publiek geld.

caiway verplicht niemand je hebt nog steeds de keuze om via adsl/vdsl internet te nemen.