Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

gompy2
gompy2 - 22-10-2014 15:31:07
Huishouden & Energie

Kosten retourneren aankoop via internet

[quote=libra 9 schreef op woensdag 22 okt 2014, 10:18]via internet heb ik een huishoudelijke trap gekocht.
daar deze niet aan mijn verwachtingen voldoet ( ik druk me nu aardig uit) wil ik hem retourneren. dat kan, echter retour kosten blijken zijn voor mijn rekening te zijn.
kortom: slechte trap en toch kosten.
benieuwd of er al sprake is van een algemene regel voor wie de kosten zijn bij aanschaf/retourneren internet aankopen.
quote:

ik stuur een product terug. moet ik verzendkosten betalen?

koopt u een product via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus? en besluit u binnen de bedenktijd dat u het product toch niet wilt kopen? dan kunt u aan de verkoper laten weten dat u van de koop af wil. u moet het product dan wel terugsturen.

voor het kopen op afstand gelden speciale regels. vanaf 13 juni 2014 gelden er nieuwe regels. veel blijft hetzelfde maar sommige regels veranderen. er komen ook regels bij. de nieuwe regels gelden voor overeenkomsten die op of na 13 juni 2014 zijn gesloten. voor overeenkomsten die voor deze datum zijn gesloten gelden de oude regels.

hebt u een overeenkomst gesloten op of na 13 juni 2014?

u betaalt de verzendkosten voor het terugsturen van het product. dit hoeft alleen als de verkoper u van te voren heeft geïnformeerd over die kosten. heeft de verkoper u niet laten weten dat u verzendkosten moet betalen als u het product terugstuurt? dan moet de verkoper de verzendkosten die u maakt om het product terug te sturen betalen.

u krijgt uw aankoopbedrag terug als u gebruik maakt van uw bedenktijd. hebt u bezorgkosten betaald om het product thuis afgeleverd te krijgen? dan moet u die kosten ook terugkrijgen.
bewijs van het terugsturen

stuurt u een product terug? en raakt het product kwijt of beschadigd? dan moet u wel kosten betalen. daarom is het verstandig om te vragen naar een 'bericht van ontvangst' als u iets terugstuurt. u vraagt dit bij het postkantoor of de koeriersdienst. als het product bij de verkoper is aangekomen, dan krijgt u hiervan een bewijs. het is handig om dit bewijs te hebben, als een verkoper zegt dat het product niet is aangekomen. dan kunt u bewijzen dat dit wel is gebeurd.
wanneer heb ik geen bewijs nodig?

veel verkopers bezorgen zelf de spullen en halen ze ook weer op. dat heeft voor u een groot voordeel. u hoeft dan niet te bewijzen dat u het product hebt opgestuurd. en als een product tijdens het vervoer beschadigt, hoeft u niets te betalen. hiervoor is de verkoper verantwoordelijk.
hoe stuur ik het product terug?

er zijn verschillende manieren om uw product terug te sturen. heeft uw product een grote waarde? dan kunt u het bijvoorbeeld ook verzekerd terugsturen. vraag bij het postkantoor of koerierdienst wat de kosten hiervoor zijn.

soms geeft de verkoper tips hoe u het product het beste terug kunt sturen. bijvoorbeeld voor dure spullen of spullen die makkelijk kapot gaan. vraag dit na bij de verkoper.

bron, klik-> https://www.consuwijzer.nl/elektronica/kopen-op-afstand/ik-stuur-product-terug-moet-ik-verzendkosten-betalen#na-13-juni">consuwijzer