Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

pe
peterkeller - 23-10-2014 07:03:05
Geldzaken & Recht

Misleidend telefoontje

Nog even voor uw duidelijkheid, maar ook in het algemeen. u heeft niets besteld, dus hoeft u ook niets op te zeggen. als u wel opzegt zou het de schijn kunnen wekken, dat u het er mee eens bent en dat u wél wat besteld zou hebben.

via internet van uw bank kunt u betalingen storneren en het bedrag van een automatische incasso volledig blokkeren.

ondanks uw verwoede pogingen, en de ervaringen met dit bedrijf, zal een rechter u (als ondeskundige in deze zaak) altijd in het gelijk stellen ten opzichte van het deskundige bedrijf, dat al jaren wéét, dat ze mensen (géén klanten dus!) oplichten.

u kunt ze ook een mailbericht sturen naar klantenservice@provea.ch het lijkt erop dat dit een juist adres is. in het bericht kunt u aangeven, dat u niets besteld heeft en dat het bedrijf dienovereenkomstig geen door u ondertekende aanvraag of overeenkomst kan overleggen en dat daarmee de zaak voor u afgedaan is.

wel kunt u overwegen het bedrijf in de gelegenheid te stellen, dat het bedrijf zelf de ontvangen goederen, na telefonische afspraak, bij u thuis te komen afhalen. ‘zonder bericht zult u na 3 weken de goederen vernietigen’.

nog een handige, juristische tip, niet alleen voor deze zaak, maar ook andere bedrijven als bijvoorbeeld de belastingdienst.

zet in het mailadres naast het adres van het bedrijf óók uw eigen adres. het is dan even een kip of ei situatie, maar met gezonde bluf. meldt in de mail dat u de mail aan uzelf ontvangen heeft. (dat kunt u natuurlijk pas na verzenden constateren). aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal de mail dan ook aangekomen moeten zijn bij het bedrijf.

het bedrijf zal zich in het voorkomende geval in ongekende bochten moeten wringen om aan een rechter uit te leggen, dat juist uw mailbericht het bedrijf niet bereikt zou hebben. een onmogelijke opgave dus, zaak gewonnen en het probleem is opgelost.

overigens zijn (aangetekende) brieven ook weinig zinvol. kost u een hoop geld, ze kunnen geweigerd worden of ze zeggen glashard dat de brief niet aangekomen is. het is nutteloos daarover dan in discussie te gaan en kostbare tijd in te steken.

overigens is het vinden van een mailadres op de site van een bedrijf soms lastig of helemaal niet te vinden. vaak heb je goed resultaat als je google laat zoeken naar het mailadres. naam bedrijf + ‘contacten’ of ‘mail’ is meestal voldoende, of dat verschijnt gelijk al.

tot slot een leuke, en sterke, reactie bij het artikel van de consumentenbond:
@naïeve klant: het is aan het bedrijf om te bewijzen dat het pakket ú heeft bereikt. als u niet voor ontvangst hebt getekend, kunnen ze dat niet. het is nu zaak om u niet te laten intimideren. mocht het bedrijf echt juridische stappen ondernemen (wat we nog moeten zien), staan ze sowieso niet sterk: wie eist bewijst. en ze hebben niets in handen.