Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

alfatrion
alfatrion - 03-11-2014 20:11:58
Huishouden & Energie

Koop onder druk en verkeerd geinformeerd

[quote=zoekster schreef op maandag 3 nov 2014, 11:21]het eerste waar ik aan dacht was een oneerlijke handelspraktijk, maar omdat de verkoper beweert dat hij zelf ook in de veronderstelling was dat de aanbieding was afgelopen op vrijdag, gooi ik het nu op dwaling.
oneerlijk lijkt me meer een bewuste daad.
dat maakt niet uit. de wet is daar heel duidelijk duidelijk over.

oneerlijke handelspraktijk in algemene zin
een verkoper die een potentiële koper voorhoud dat een actie korter duurt handelt in strijd met de vereisten van professionele toewijding. als verkoper moet je gewoon weten hoe lang de eigen actie duurt. de snelheid waarmee de keuze gemaakt moet worden maakt dat het vermogen van de gemiddelde consument om een geïnformeerd besluit kan worden beperkt. immers, de mogelijkheid om bij de concurrent te kijken wordt ontnomen. dat is voldoende. zie art. 6:193b lid 2 bw.

misleidende handelspraktijk, in specifieke zin
de verkoper heeft de consument informatie verstrekt die feitelijk onjuist is. en de consument heeft daardoor een besluit genomen dat hij anders niet had genomen. dit is voldoende om van een misleidende handelspraktijk te spreken. en iedere misleidende handelspraktijk is een oneerlijke handelspraktijk. zie art. 6:193b lid 3 jo art. 6:193c lid 1 bw.

wederzijdse dwaling
hier is overigens mijn inziens ook geen spraken van wederzijdse dwaling. als verkoper wordt je geacht de eigen aanbiedingen te kennen.