Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

zoekster
zoekster - 22-11-2014 11:45:35
Voeding & Gezondheid

Kookplaat ontploft!!

U heeft in feite een onveilig product gekocht.

over de schade kunt u het volgende lezen.

klik https://www.consuwijzer.nl/thema/onveilige-producten">hier

waaruit:

wie kan ik aansprakelijk stellen voor schade?

hebt u meer dan eur 500 schade door een onveilig product? dan kunt u de fabrikant van het product aansprakelijk stellen. is het product in het buitenland gemaakt? dan is het bedrijf of de persoon aansprakelijk die het product naar nederland heeft gehaald. deze importeur moet dan wel in europa werken.

hebt u minder dan eur 500 schade? dan moet u bij de verkoper van het product zijn. dat moet ook als u klachten hebt over het product. een voorbeeld. u hebt een broodrooster gekocht van het merk twister. toen u de broodrooster gebruikte, werd deze zó warm dat de broodrooster uw aanrechtblad heeft beschadigd. de schade is eur 800. de twisterfabrikant is verantwoordelijk voor de schade, en dus ook voor de kosten. hiervoor moet u naar de fabrikant gaan. met uw klacht over de broodrooster moet u naar de winkel gaan waar u de broodrooster hebt gekocht



u moet het product wel goed hebben gebruikt.

over de bewijslast het volgende, dit heeft het ministerie van economische zaken in 2008 over bewijslast van de fabrikant aangegeven:

naast de wettelijke conformiteitsregeling kan de verkoper extra garantie
bieden aan de consument. dit worden de fabrieks-, leveranciers- of
importeursgaranties genoemd. de fabrikant/leverancier/importeur garan-
deert in zo’n geval dat het product bepaalde eigenschappen bezit. als
deze eigenschappen blijken te ontbreken, is het aan de fabrikant/leve-
rancier/importeur om aan te tonen dat dit een gevolg is van een verkeerd
gebruik van het product door de consument
.

klik http://docs.liigl.nl/sdu/op/kst/20080923/kst122316.pdf">hier voor de bron.

misschien heeft het zin om juridische hulp in te schakelen om wat meer druk op de keten te zetten.

klik http://www.rechtswinkel.nl/">hier, daar kunt u gratis een vraag stellen, misschien wil een jurist u tegen een redelijk tarief verder helpen.