Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

gompy2
gompy2 - 08-12-2014 20:08:18
Computers & Telefonie

Wat zijn mijn rechten?

In de wet staat niet precies hoe lang een reparatie mag duren schrijft consuwijzer.
quote:

in de wet staat niet precies hoe lang een reparatie mag duren. laat u een product repareren omdat het een ondeugdelijk product is? dan mag u verwachten dat u het product binnen een redelijke tijd weer terugkrijgt. wat een redelijke tijd is, kan per product verschillend zijn. bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.

hebt u met de verkoper niets afgesproken over hoe lang de reparatie duurt? dan zult u de verkoper nog een kans moeten geven om het product voor een bepaalde datum te repareren. heeft de verkoper uw product voor die datum niet gerepareerd? dan kunt u in veel gevallen de koopovereenkomst ontbinden. dit betekent dat u het product terug kunt geven aan de verkoper en dat u recht hebt op uw geld terug.

bron, klik-> https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/hoelang-mag-reparatie-duren-als-product-kapot-is">hier

maar cosuwijzer schrijft óók, en dat is meer van toepassing op jouw geval:
quote:

hoe vaak mag de verkoper repareren of vervangen voordat ik mijn geld terug mag vragen?

is uw product buiten uw schuld kapot gegaan? dan moet de verkoper het gebrek gratis binnen een bepaalde tijd en zonder ernstige overlast voor u oplossen. in de wet staat niet precies hoe vaak de verkoper hetzelfde product mag repareren of vervangen. dit kan namelijk afhangen van omstandigheden, zoals:

het soort product
hoeveel overlast u hebt; is dat beperkt, bijvoorbeeld door een leenproduct?

de verkoper moet er met de reparatie of vervanging in ieder geval ook voor zorgen dat u het product weer goed kunt gebruiken. lukt dit niet meteen en is het product na een tijd weer kapot? dan kan het redelijk zijn dat u de verkoper nog een keer de kans geeft om het product te repareren of te vervangen. gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief.

lukt het ook dan niet om een goede oplossing te bieden? en heeft de verkoper alleen nog maar geprobeerd uw product te repareren? dan kunt u eventueel een nieuw product eisen, maar u mag ook de overeenkomst ontbinden. heeft de verkoper het product ook al een keer vervangen? dan kunt u ook de overeenkomst ontbinden. ontbinding van de overeenkomst betekent dat u de overeenkomst ongedaan maakt. de verkoper krijgt het product terug en u hebt recht op uw geld terug. u kunt hiervoor onze voorbeeldbrief gebruiken.


voorbeeldbrieven en tekst, klik -> https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/hoe-vaak-mag-verkoper-repareren-vervangen-voordat-ik-geld-terug-mag-vragen">hier