Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

zoekster
zoekster - 16-12-2014 11:45:23
Elektronica & TV

Reparatie accepteren

In principe heeft u als koper het recht om te kiezen tussen vervanging of herstel.

zo staat het in de wet art 7:21 lid 1 bw

1. beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:

a. aflevering van het ontbrekende;

b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;

c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

het is niet een trap, eerst a dan b dan c, nee, u heeft de keuze, maar dit hangt dus wel van het gebrek af. als het een klein gebrek is, dan is het niet redelijk om vervanging te eisen. in de praktijk wordt hier echter geen rekening meer mee gehouden, bijna alles gaat meteen de reparatie in.
en je doet er weinig tegen. weinigen zullen hier een rechtszaak om beginnen.

overigens kan ik me beter in u inleven dan de forumleden hierboven. het is oervervelend als je nieuwe apparaat meteen al kapot gaat en dan gerepareerd moet worden. het nieuwe is er dan wel vanaf.

maar ja, vooral @mahadma is wat dat betreft een mak schaap.

mijn ervaring is, óf er mankeert constant wat aan een product óf het gaat jarenlang mee en op een gegeven moment geeft het voorgoed de geest.