Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

zoekster
zoekster - 13-01-2015 23:56:03
Elektronica & TV

Reparatie wasmachine

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 13 jan 2015, 22:55][quote=zoekster schreef op dinsdag 13 jan 2015, 22:19][quote=gompy2 schreef op dinsdag 13 jan 2015, 20:12]

al zijn er duizend en 1 juridische riedeltjes.


waarom zou ik de wet niet aanhalen in het beantwoorden van een vraag? ik vind het bovendien nogal flauw. te pas en te onpas haal je consuwijzer erbij, maar nu het niet in je kraam te pas komt, heb je het ineens denigrerend over 'juridische riedeltjes' om je argumentatie kracht bij te zetten.

bij een rechter heeft een verkoper geen schijn van kans als hij niet met bewijzen komt dat de consument een gebruikersfout heeft gemaakt. het gaat er daarbij niet om dat de monteur geen fabrieksfout kan vinden. het gaat erom dat de verkoper (desnoods via de monteur) de fout van de klant moet kunnen aantonen. kan hij dat niet, is het over en uit voor de verkoper. de consument hoeft niets te bewijzen, want daar ligt de bewijslast niet.

ik ga verder niet met je in discussie, ik heb je pitbull mentaliteit allang opgemerkt en pitbulls laten toch nooit los. jij jouw mening, ik de mijne.

je vergist je enorm zoekster.
het gaat me er niet om dat ik je onderuit wil halen, of denigrerend wil doen, totaal niet.
wat je hier doet op dit forum heb ik enorme waardering en bewondering voor, en dat meen ik oprecht, en zo zijn er wel meer waar ik respect voor heb.

jij verwijst in deze zaak aldoor naar de wet, maar die is in deze buitengesloten omdat in de garantievoorwaarden die ik tot nu toe gezien heb bepaalde onderdelen uitgesloten zijn, en één van die onderdelen zijn rubberen deurmanchetten.

of dat juridisch juist is kan ik niet direct beoordelen maar ik denk dat als die witgoed leveranciers er hier de fout mee in zouden gaan, dat al lang en breed aan de kaak gesteld zou zijn geworden en die uitsluitingen niet meer in de garantievoorwaarden opgenomen zouden worden, want ts is niet de eerste, want er zijn legio klachten over deze manier van doen als je op internet leest.

de monteur is in deze gewoon de vervanger van de verkoper en die komt controleren of het wel of niet een fabricagefout is geweest.
is het geen fabricagefout geweest dan houdt het gewoon op voor de consument in dit geval, en de verkopers komen er mee weg.
dat is de tendens van alle berichten die ik tot niet toe gelezen heb.
alleen bij het rammelen op klachtensite's wil het wel eens tot een oplossing komen, uit coulance, voor het oog van neerlands volk.

neem maar eens contact op met een aantal witgoed leveranciers via mail of zo over deze zaken en vraag ze hoe dit nu eigenlijk zit.
heb ik ongelijk dan ben ik de eerste om je mijn nederige excuses aan te bieden, na eigen controle uiteraard...



oké, ik zal het je uitleggen. die witgoed leveranciers hebben mij nl niets uit te leggen, want die begrijpen er zelf vaak geen hout van.

er zijn 2 soorten garantie.
1) de handelsgarantie/fabrieksgarantie. die komt van de fabrikant/toeleverancier die naar de verkoper zijn apparaten stuurt, die verkoper op zijn beurt op zijn beurt aan de consument verkoopt.
die handelsgarantie, daar kan een fabrikant in stellen wat hij wil, hij kan garantie geven op de stekkers, hij kan garantie geven op de motor, 1 jaar op de stekker, 10 jaar op de motor, nul jaar op de manchet. hij kan garantie geven op wat hij maar wil en is daarbij niet aan een wet gebonden, behalve dat hij wel zijn garantievoorwaarden moet naleven.

2) dan heb je iets anders, en dat is de wettelijke garantie. in de wettelijke garantie gaat men ervan uit dat een product moet voldoen aan de overeenkomst, aan wat je redelijkerwijs mag verwachten van een product.

daarbij draait het in feite om de volgende wet
art 7:17 lid 1

een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. de koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

beantwoordt een zaak (een product) niet aan de overeenkomst, dan noemt men het ook wel een non-conform product.

bij die wettelijke garantie is er nog iets opgenomen in de wet en dat is dat een product dat binnen 6 maanden na koop (aflevering om precies te zijn) een defect vertoont, dat er dan een vermoeden is dat het product bij aanvang al een defect had. die zich dan binnen die 6 maanden openbaart. dit geldt alleen bij een consumentenkoop.

art 7:18 lid 2 bw

bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

hierin ligt verborgen dat de bewijslast de eerste 6 maanden bij de verkoper ligt.

handelsgarantie en wettelijke garantie hebben weinig met elkaar te maken hebben, maar het kan een indicatie geven wat je van een product in ieder geval mag verwachten, hoeft dus niet. een fabrikant, toeleverancier is helemaal vrij om waar dan ook garantie over te geven. hij mag zelfs helemaal geen garantie geven, nergens toe verplicht.

de de consument houdt hoe dan ook zijn recht op de wettelijke garantie met de omgekeerde bewijslast binnen de eerste 6 maanden.

deze wasmachine met de defecte manchet is een non-conform product, tenzij de verkoper kan bewijzen dat dit ligt aan een gebruikersfout.