Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ma
marcow - 18-01-2015 12:23:59
Garantie & Verzekeringen

Hersteladvies "verzekeren is vooruitzien.nl"

Beste mensen,

ik lees nu alweer een reactie waarvan er al een paar voorbij zijn gekomen.
op het moment dat je ergens aan twijfelt, vraag dan een offerte aan en bekijk e.e.a. op een later tijdstip rustig nog een keer.
als er formulieren worden getekend waarbij je opdracht geeft tot overboeking van de waardes, openen van een rekening enz. enz. dan geef je dus toestemming aan een aanbieder om zaken voor je te regelen.
die aanbieder gaat dus werk voor je verrichten en mag dat niet gratis doen.
heb je een aanbieder of tussenpersoon opdracht gegeven om zaken voor je te regelen en heb je de dag erna twijfels wacht dan niet te lang met zaken te regelen. als je een of twee dagen later de zaak annuleert is er niets aan de hand en zul je ook geen factuur ontvangen.

bovenstaande voorbeelden zijn allemaal van mensen die een partij opdracht geven om werkzaamheden uit te voeren en vervolgens als alles bijna geregeld is op de daadwerkelijke overboeking na, op hun besluit terug willen komen.

als je een aannemer opdracht geeft om een aanbouw te plaatsen en je bedenkt je op het moment dat de halve aanbouw er staat zul je ook een factuur krijgen.

er zijn namelijk werkzaamheden voor je verricht, en het is het goede recht van die partij om daar kosten voor in rekening te brengen.

in het geval van gfh giro mag je blij zijn dat ze naar je toe komen op een tijdstip dat het jou uitkomt om je polissen te analyseren en te kijken naar een alternatief.
dit alles kost je namelijk helemaal niets.
is er geen voordeel voor je te behalen dan krijg je geen factuur.

pas als je daadwerkelijk besluit om een product af te nemen dan zul je daarvoor ook moeten betalen.

bel een willekeurige tussenpersoon op (niet je eigen) en vraag eens wat het kost om je huidige pensioensituatie in kaart te brengen en te optimaliseren, dan komen er andere bedragen voorbij.
en die zul je ook moeten betalen ongeacht of je een product afneemt of niet.

voor wat de kosten van gfh giro betreft, die vallen wel mee. doordat ze vrijwel de enige partij zijn die volledig transparant zijn qua kosten lijkt het allemaal erg veel.
maar je huidige aanbieder berekend die kosten ook!
alleen moet je dan op de jaarlijkse overzichten percentages gaan zoeken of op een website gaan kijken hoeveel er naast alle kosten die ze zichtbaar maken nog meer van je waarde afgaat.
als een verzekeraar iets niet hoeft te laten zien, dan doet deze dat ook niet.
die kosten halen ze gewoon van je bruto rendement af onder de noemer beheerskosten of fondskosten.
loopt je polis al een jaartje of 10 tot 15 ga dan maar eens rekenen met het historische rendement van je verzekeraar op welk bedrag je dan nu had moeten zitten en vergelijk dat eens met de daadwerkelijke waarde.
dat verschil zijn de kosten die er af zijn gegaan.

de eindwaardes die gfh giro voor je berekend zijn inclusief alle kosten die zijn genoemd, behalve de € 295 omdat die niet in een vergelijk mogen worden opgenomen.
het is dus niet zo dat al die bedragen nog eens een keer van de waarde af gaan.

de rendementen waarmee wordt gerekend zijn realistisch, en nog vrij laag ingeschat.
de kans dat je lager uit gaat komen is dus nihil.

kijk dan eens naar de voorspellingen die er op de allereerste offerte van je verzekeraar stonden en vergelijk dat met je huidige situatie.

je komt er in veel gevallen dan al gauw achter dat niets doen geen oplossing is.

wat je vervolgens met je opgebouwde waarde wil gaan doen moet je helemaal zelf weten, alleen moet je er wel rekening mee houden dat er geen partij zal zijn die dit gratis voor je gaat doen.

in de lopende polissen zit soms duizenden euro's provisie verborgen, betaald aan partijen die je daarna nooit meer hebt gezien.
of eerste kosten van een verzekeraar die deze tien jaar later nog steeds aan het doorberekenen is.

provisie bestaat niet meer voor complexe producten beste mensen, je zult dus gewoon een factuur krijgen voor de verrichte werkzaamheden.

en nog een keer voor tijger1: ook jij weet dat deze regels gelden. mensen klakkeloos adviseren om niet te betalen is een niet zo politiek correct advies.
ze hebben opdracht gegeven om werkzaamheden te verrichten en dat met ik weet niet hoeveel handtekeningen bevestigd.

een klacht indienen bij de afm zal dan ook weinig zin hebben, aangezien het dossier volledig sluitend is.