Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

gompy2
gompy2 - 28-01-2015 17:49:24
Huishouden & Energie

''garantie'' op remeha cv-ketel?

[quote=bergseroel schreef op woensdag 28 jan 2015, 09:48]
mijn vraag is of meer mensen hier ervaring mee hebben? het lijkt mij toch vreemd dat alleen de onderdelen worden vergoed en niet de mansuren die noodzakelijk zijn om het betreffende onderdeel te kunnen vervangen(!). dit ken ik ook niet van andere garanties op bv een auto of electronische apparaten.
hier een artikel van jurist arnoud engelfriet waarnaar je kunt verwijzen als je in debat gaat met de verkopende partij.
verder staan er nog meer interessante reactie's in dat artikel.

quote:

reparatiekosten verboden bij een consumentenkoop.

26 april 2008, 08:38 | ae 1006 | contracten

het europees consumentenrecht staat niet toe dat een winkelier een vergoeding mag vragen van een consument voor reparatie of vervanging van een defect product. dat blijkt uit het op 17 april gewezen quelle-arrest van het europese hof van justitie.

het hof stelt voorop dat de winkelier de plicht heeft om een product te leveren dat werkt gedurende een bepaalde tijd, de economische levensduur. en als dat niet blijkt te kloppen, dan heb je als consument recht op vervanging of herstel (7:21 bw) van het product, tenzij dat onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.

in nederland hebben we op dit moment de regel dat je bij een reparatie of vervanging na 4 van de 10 jaar 4/10e van het reparatiebedrag betaalt. je krijgt er daardoor immers 4 jaar ‘bij’. de juridische rechtvaardiging hiervoor is dat je door de reparatie meer ‘genot’ van je product hebt dan je mocht verwachten. en als je meer krijgt, dan zul je moeten bijbetalen.

deze regel heeft het hof dus nu een halt toegeroepen. herstel of vervanging moet “kosteloos” zijn, zo staat in de europese richtlijn (1999/44/eg) waar dit allemaal op gebaseerd is. en kosteloos betekent ook echt kosteloos. de winkelier mag dus op geen enkele manier geld vragen wanneer de consument zijn recht op herstel of vervanging komt uitoefenen.

de enige uitzondering is nog bij retour (ontbinding): dan mag de consument wel een bedrag gevraagd worden voor het gebruik gedurende de tijd dat hij het product in bezit had.


bron, klik-> http://blog.iusmentis.com/2008/04/26/reparatiekosten-verboden-bij-een-consumentenkoop/">reparatiekosten verboden bij een consumentenkoop