Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 18-02-2015 00:07:37
Elektronica & TV

Aankoop wasmachine

Lieve mensen.
wat een rare reacties krijg ik van sommigen. mijn realiteitszin zoek? ik geef zelf aan dat juristen het onderling niet eens zijn in hoeverre het gebruik mag gaan. om op mahadma's vraag terug te komen, nee, je mag natuurlijk niet 14 dagen gaan wassen en dan bedenken dat je hem toch niet wilt. je mag wel een keer de machine aanzetten om te onderzoeken of hij doet wat hij moet doen. of dat is met een was erin, dat is ook mij niet helemaal duidelijk, hoewel dat wel de enige manier is om erachter te komen of hij goed wast, centrifugeert en spoelt.

verder heb ik de wet niet bedacht, dus ik kan hem ook niet voor wie dan ook afschaffen. hij is er en daarmee uit. ik heb al die zinnen niet verzonnen, ze staan tegenwoordig in het burgerlijk wetboek. dat boek schijnt belangrijk te zijn en het schijnt zelfs dat mensen er rechten aan ontlenen...

het is verder zo, dat mocht dit een te vergaand onderzoek zijn geweest, dan moet je voor de achteruitgang van de zaak de schade vergoeden. maar het retourrecht op zich blijft gehandhaafd. dat wilde ik duidelijk maken, het is niet zo dat als je hem te veel hebt gebruikt dat hij dan niet meer terug mag.

uitpakken en uitproberen
om aan alle fabeltjes een einde te maken: het retourrecht geldt ook als de klant het product heeft uitgepakt en zelfs als hij het heeft uitgeprobeerd. een gesloten of oorspronkelijke verpakking kan derhalve geen harde eis zijn in uw retourvoorwaarden.

als er echter slijtage of schade is opgetreden die u kunt aantonen, dan bent u gerechtigd die schade te verrekenen met het terug te storten bedrag. deze schade moet ontstaan zijn doordat de consument meer heeft gedaan met het product dan nodig is om te beoordelen of hij het wil houden en om de belangrijkste kenmerken te controleren. vaak verkopen webwinkels dergelijke retouren als demomodel of aan een handelaar. de vergoeding is dan gelijk aan het verschil tussen de nieuwprijs van het product en het bedrag waarvoor u het kunt doorverkopen.


https://webwinkelrecht.nl/diensten/juridisch-advies/recht-van-retour-vanaf-13-juni/">bron

kan er verder ook niets aan doen. koop ook liever een nieuwe wasmachine dan een waar iemand als een was mee heeft gedraaid.

ik heb overigens laatst ook een laptop teruggestuurd, die me niet beviel, had er al van alles op geïnstalleerd, werd gewoon teruggenomen. iemand anders heeft wellicht nu die 'tweede hands'. en misschien heeft iemand met zijn tengels aan de laptop gezeten die ik daarna heb gekocht en gehouden.
't is niet anders.

en misschien kun je beter in een stenen winkel kopen, maar ik vraag me af of de retouren van bijv. bcc/mediamarkt alleen voor de internetbestellingen va die winkels zijn. het meeste gaat terug naar de fabriek, wordt weer verkoopbaar gemaakt en hup de verkoop weer in.