Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 18-02-2015 13:51:03
Elektronica & TV

Aankoop wasmachine

Zoekster schreef op woensdag 18 feb 2015, 12:32: om hier wat meer duidelijkheid over te krijgen, heb ik de vraag doorgestuurd naar een bekende ict jurist, die ook een boek heeft geschreven over het nieuwe consumentenrecht. zodra ik meer weet, geef ik zijn antwoord door.

overigens, en dat wil maar niet duidelijk worden: je retourrecht vervalt niet. wel zou het kunnen dat er eventuele schade of slijtage wordt verrekend.
zoekster.

ts stelt dat de wasmachine eerst uitgeprobeerd mag worden bij een koop op afstand.
jij stelt dat dat toegestaan is omdat er ergens staat dat dat ook ingecalculeerd zit in het recht van retour.

hoe lang en hoe vaak staat nergens omschreven.
ts kan dan tig wasmachine's gaan uitproberen, elke wasmachine een week zeg maar.
hoe en wat wordt er berekend als zijnde slijtage, wat is de norm?

wat voor een online aankoop van een wasmachine geldt, geldt dan ook voor het aankopen van bijvoorbeeld:
schoenen.
ik koop online schoenen
mag ik op schoenen lopen op straat om ze goed uit te proberen.
hoelang mag ik er op lopen.
na gebruik zijn de zolen beschadigd, wie bepaalt de schade, en hoe hoog is een vergoeding.

iemand koopt een fiets online.
hoe lang mag ik een fiets uitproberen om te beoordelen of die wel lekker fietst.
de fiets en de banden zijn smerig geworden.
hoe wordt de te verhalen schade bepaald, wat is de norm?

ik koop online een mooie scooter, en wil hem eens goed uitproberen.
hoe lang kan ik rondtoeren op dat ding en wat is de vergoeding van de veroorzaakte slijtage?

en zo zijn er duizend en 1 dingen.

als het allemaal zo zou gaan gebeuren als dat jij beweerd is het heel snel gedaan met de online detailhandel en mijn eigen logica zegt mij dat de regels zo niet geïnterpreteerd zullen worden.

mijn mening is, dat als iemand veronderstelt dat een rechter bij een eventuele rechtszaak mee gaat met deze wetsregels die je aanhaalt, maar waar niet duidelijk bepaalt kan worden wat de werkelijk geleden schade is, deze persoon niet veel realiteitszin heeft.
een rechter kan pas toewijzen als duidelijk is wat een geleden schade aan slijtage is, anders wordt het puur nattevingerwerk.
en dat is zoals ik het zie.