Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

zoekster
zoekster - 11-03-2015 16:05:27
Auto & Vervoer

Meer klachten?

[quote=vr1944 schreef op woensdag 11 mrt 2015, 15:28]ts aan geeft aan dat de fiets gebruikt is voor verhuur dus zal niet altijd voorzichtig behandeld zijn.bovendien is een motor aan slijtage onderhevig ,dus is het niet vreemd dat er eens wat gerepareerd moet worden.de fabrieksgarantie van deze voor verhuur gebruikte fiets is door het verhuren al ruimschoots verstreken.welke rechten hebben we het dan nog ??[quote=zoekster schreef op dinsdag 10 mrt 2015, 17:56]als de verkoper het ermee eens is dat de fiets langer mee zou moeten gaan, dan kunt u bij hem terecht voor herstel van de fiets. dat is wettelijk zo geregeld. u moet dan bij hem een verzoek indienen tot herstel, waarbij u dan stelt dat hij u een ondeugdelijk (non-conform) product heeft verkocht. een fiets die niet beantwoordt aan wat u er volgens de overeenkomst van mocht verwachten.

u heeft dan recht op kosteloos herstel. de verkoper moet die kosten dan weer verhalen op sparta, daar staat u verder buiten.
ik neem aan dat dit een serieuze vraag is. je hebt de handelsgarantie, dat is die sparta geeft en je hebt de wettelijke garantie, die in nederland onbeperkt is. ook wel het recht op een deugdelijk produc genoemd, een product dat voldoet aan de overeenkomst. daarbij zijn de uitspraken van de verkoper van groot belang.

het gaat om het volgende wetsartikel 7:17 lid 1

een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. de koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

de zaak is het product, dat is in dit geval de fiets. als de verkoper heeft verteld dat de motor zo'n 12.000 km mee zal gaan bij gewoon gebruik waarbij er goed onderhoud is gedaan, dan mag je hem daaraan houden. voldoet de fiets niet aan die kwaliteit, dan is voldoet deze niet aan wat je er gezien de overeenkomst van mocht verwachten.
is dit inderdaad het geval dan heeft de koper recht op kosteloos herstel of vervanging. de bewijslast, dat dit een ondeugdelijk product is ligt echter wel bij de koper.

van tweedehands artikelen mag je doorgaans verwachten dat er meer aan mankeert, omdat deze al in andere handen zijn geweest en je weet niet precies wat ermee is uitgespookt. echter uitspraken van een professionele verkoper zijn van doorslaggevend belang en verschaffen de consument rechten. omdat je van een professionele verkoper expertise mag verwachten en zeker van een fietsenmaker.

ik vraag me dan ook af of de fietsenmaker echt zo graag meewerkt. in feite staat sparta helemaal buiten de wettelijke garantie, die hoeft alleen maar te voldoen aan de handelsgarantie en die is ongetwijfeld afgelopen.