Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 26-03-2015 16:34:23
Auto & Vervoer

45 km voertuigen / omgebouwde normale auto?

Feiten rdw;

vroeger was alleen 1e en 2e versnelling voldoende voor de t3 en t4 keuring tot 45 km...
maar nu is gaspedaal blokkeren zodat je niet verder dan 50 kunt voldoende.
deze maatregelen kun je na de keuring wel verwijderen maar mag niet.

wel krijg je als je 70 zou rijden een boete van 25 km te hard en bij niet voldoen wettelijke eisen van snelheidsbeperking mogen ze het in beslag nemen!

maar dit was mijn oude eerste verhaal.
nu de t5, dat is een tractor die 4x4 moet hebben en mag 75km rijden en bij 80 km strafbaar.
die heeft geen snelheidsbegrenzer, wel toegestaan maar niet verplicht.
deze 4x4 voertuigen, zoals oude suv word vaak misbruikt voor dit soort dingen.

een oude audi a6 quattro 2.5 tdi automaat met alle extra's kost normaal e1800,- of meer afhankelijk in welke provincie je woonde dus is als hij veel km of meer als 10 jaren oud is nauwelijks meer iets waard.
mijn 2001 versie met lederen bekleding en navigatie, ik kan beter zeggen wat ontbreekt....
die is dus voor minder gekocht dan 6 maanden belasting, niemand wil deze nog!
alleen met t5 keuring, oranje plaat achterop en tractor verzekering mag je voordelig rondrijden,
zonder belasting of apk.....

het probleem is dat wettelijk er geen onderscheid tussen echte tractor en omgebouwde voertuigen word gemaakt.
zo rijden enkele zand/kiep auto's nu met be rijbewijs of tractor voor jongeren....
deze mag 40 ton totaal gewicht hebben met 6 wiel aangedreven en dus zware vrachtwagen waar geen c voor nodig meer is, ook geen chauffeursdiploma en andere zaken!

deze mag tot 80 dus geen 86km zoals de meeste maar dat is zelden een probleem.
net zoals je voor een tractor kunt laten om keuren tot auto, het mag mits je aan de eisen voldoet is andersom niet strafbaar en legaal binnen de huidige regels.

ook gemeente werken heeft zowel brommobielen met laadbak als tractor geregistreerde.....
dit is hetzelfde als de vroegere srv wagen van melkboer die overal vroeger in de straat kwam!

er is ook een mobiele bibliotheek gekomen omdat er weinig mensen met rijbewijs c en wegens gewicht verplichte chauffeursdiploma waren en ze 99% binnendoor rijden!

hoe maken we onderscheid tussen gebruik en misbruik, denk ook aan wegenbouw machines en grasmaaiers die ook de openbare weg over moeten en dat moet ook betaalbaar blijven.
je mag dus ook met een zitmaaiertje van e1495,- van hornbach gaan winkelen!

als je weet hoeveel een brommobiel kost is soms een alternatief voordeliger!
als we het gaan aanpakken, ook scootmobielen zijn er tot 5 km, en snelle tot 18 km en daar zitten we dan ook mee.

dus hoe pakken we het aan zonder gevolgen voor de organisaties die het echt nodig hadden?
een strenge controle, ik werd vandaag aangehouden als ex 45 km bezitter die 73 km reed!
alleen kon ik mijn t5 keuring laten zien en een print online van rdw waarin staat dat deze geen snelheidsbeperkingen hoeft te hebben!

ook de politie vond het leerzaam en ik adviseer elke gebruiker deze info van rdw even uitgeprint mee te nemen....

alleen zie ik steeds meer oranje tractor platen en vooral in oosten van het land hoewel ik aan de andere kant woon...
jammer dat het verboden is om er t4 of t5 als kleine sticker op plakken verboden is....
helaas zijn ivo en fred afgetreden want een gv kenteken voor grensverkeer zou ook goed zijn.
dan zijn ze traceerbaar als je fout parkeerde... maar ik mag ze nu eraf halen als ik niet in be of de rijd!