Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

zoekster
zoekster - 20-04-2015 11:07:35
Elektronica & TV

Hoe krijg ik een nieuw apparaat van nespresso

[quote=crewmember schreef op vrijdag 17 apr 2015, 23:38][quote=zoekster schreef op vrijdag 17 apr 2015, 19:13]https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/hoe-vaak-mag-verkoper-repareren-vervangen-voordat-ik-geld-terug-mag-vragen">klik


ja dit is exact wat ik zeg.

"
dan moet de verkoper het gebrek gratis binnen een bepaalde tijd en zonder ernstige overlast voor u oplossen. in de wet staat niet precies hoe vaak de verkoper hetzelfde product mag repareren of vervangen. dit kan namelijk afhangen van omstandigheden, zoals:
"

en dat is voor consumenten electronica meestal 3x.
nee, dat is niet precies zoals jij zegt en het is geen wettelijk recht van de verkoper van elektronica. ook zijn hier geen rechtszaken over geweest die dit hebben vastgesteld, anders moet je daar maar een paar van geven. er bestaat niet zoiets als een middellijn. de middenstand is zomaar met een drie maal is scheepsrecht aan de gang gegaan. je moet niet allemaal dingen gaan verzinnen om je gelijk binnen te halen.

het hangt er helemaal vanaf wat er precies mis is, hoe ernstig het gebrek en hoe lang het product ondeugdelijk (non-conform) is en hoeveel last de koper ervan heeft.

dat is gebaseerd op de volgende wetsartikelen.

art. 7:21 lid 3


de verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.

de koper heeft de keus uit aflevering van het ontbrekende, herstel of vervanging.
7:21 lid 1

beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c.vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen

dit is geen trapsgewijze keuze van de consument. a, b en c zijn gelijkwaardige opties.
u mag vervanging eisen, mits dit niet zo'n klein gebrek is, dat met een simpele handeling kan worden opgelost. dan zou het niet meer redelijk zijn.
herstel mag u ook eisen, maar als het bijvoorbeeld een spiegel is, dan kan die natuurlijk niet meer gerepareerd worden en krijgt u een nieuwe spiegel.

bij alles wordt er wel vanuit gegaan dat u de spullen volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt. en de termijn van vervanging of herstel mag niet te lang duren en u mag er niet te veel last van hebben, anders kunt u ontbinding van de overeenkomst eisen.