Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

zoekster
zoekster - 17-05-2015 13:50:17
Huishouden & Energie

Kapotte stoelen

[quote=uwjurist schreef op zondag 17 mei 2015, 10:24]ik vind het verbazingwekkend te lezen wat hier allemaal beweerd wordt zonder onderbouwing/juridische kennis. om een voorbeeld te geven: zodra het gerechtvaardigd is te ontbinden (nadat verzuim is ingetreden, dus niet voldaan is aan de ingebrekestelling), betekent het dat beide partijen terug moeten leveren, dus 'cash' is wel degelijk een optie. koper moet dan de stoelen retourneren en verkoper moet dan het aankoopbedrag terugbetalen.
met vriendelijke groet,
mr. monique doomernik
daar hoeft u zich niet over te verbazen, dit is een openbaar forum, iedereen tettert zijn partijtje mee. het is geen juristenforum zoals u bij rechtswinkel.nl gewend was. daar lag u, zoals ik het mij herinner, regelmatig in de clinch met andere juristen.

op zich heeft bij non-conformiteit de koper recht op kosteloze vervanging of herstel, is dat niet mogelijk dan komt ontbinding in zicht waarbij de producten teruggaan naar de verkoper en de koper geld terugkrijgt. helaas is de praktijk wat weerbarstiger en heeft de verkoper doorgaans plannen die hem veel beter uitkomen en waar hij het liefst zelf ook nog een graantje van meepikt of in ieder geval quitte speelt.
in dit soort gevallen gaat de koper doorgaans naar de geschillencommissie wonen, omdat dat de goedkoopste manier is om je recht te halen. helaas is dat ook weer geen juridische instelling, maar een samenbundeling van partijen, waarbij niet altijd de wet zuiver wordt gehanteerd, maar vaak 'wat men redelijk' vindt.

natuurlijk kan de vraagsteller naar de rechter stappen. helaas lukt dat zelden op eigen houtje en dan komt de inschakeling van een jurist in zicht, niet alleen zijn daar kosten aan verbonden, ook de dagvaarding door de deurwaarder en het griffierecht moeten (vooruit) betaald worden en dat allemaal met hoop op de goede afloop. dat schrikte de meeste mensen af.

daar komt nog het volgende bij: n.a.v. het quelle arrest zou men kosteloze vervanging of kosteloos herstel mogen verlangen, maar bij ontbinding waarbij de koper dus echt geld terugkrijgt voor zijn defecte stoelen, is het niet altijd zo dat je het volledige aankoopbedrag terugkrijgt, maar kan er als het defect zich vrij laat manifesteert een 'gebruikerstermijn' van worden afgetrokken.
klik http://blog.iusmentis.com/2008/04/26/reparatiekosten-verboden-bij-een-consumentenkoop/">hier

daarom probeerde ik het eerst maar met een kosteloze reparatie. helaas is dat niet mogelijk, ook vervanging is niet mogelijk, nu zal het waarschijnlijk op ontbinding aankomen. het lijkt mij dat bij de geschillencommissie wonen de 1000 euro haalbaar moet zijn om cash binnen te halen. daar geldt helaas weer wel dat je je binnen 3 maanden na het melden van de klacht moet melden, maar als er omstandigheden zijn waardoor die 3 maanden niet redelijk zijn, kun je het ook proberen.

ik hoop dat dit een uitleg was op uw niveau ;-)