Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

es
esprit22 - 26-05-2015 21:43:21
Auto & Vervoer

Wie betaalt kosten olielekkage van inruilauto voordat nieuwe auto is geleverd: garage of klant?

Dank aan ieder die heeft gereageerd! ik vond jullie reactie beslist waardevol.

nog wat toelichting van mijn kant n.a.v. enkele vragen en opmerkingen:

1) het was in elk geval bij de werkplaats van de garage bekend dat de auto al maanden/jaren meer olie gebruikte dan normaal (werd dus toegeschreven aan lpg-installatie). of de verkoper van de garage, toen wij het contract tekenden, hier ook kennis van heeft genomen (door te kijken in het computerprogramma of door te informeren bij zijn werkplaats-collega’s), is mij niet bekend. ik had dit misschien moeten zeggen tegen de verkoper voordat het contract werd getekend, maar heb er toen niet aan gedacht. is het de verkoper aan te rekenen als hij niet heeft geïnformeerd bij de afdeling werkplaats of er iets met de auto aan de hand was? ik wist op het moment dat het contract werd getekend niet dat er sprake was van olielekkage (wel van meer dan normaal gebruik dus), maar nu dit vorige week is geconstateerd, denk ik dat de kans zeer groot is dat deze olielekkage er ook was toen het contract werd getekend (waarschijnlijk al vele maanden).

2) een van jullie vroeg waarom ik de olie niet zelf bijvulde. antwoord: we hebben een peugeot-card, die recht geeft op gratis bijvullen van olie en andere vloeistoffen. daarom lieten we dit de afgelopen jaren steeds de garage doen.

3) waarom advies niet zo met de auto de weg op te gaan? antwoord: de man van de werkplaats gaf aan dat er ook olie aan de onderkant van de auto zat, waardoor er brand kan ontstaan.

4) op de plek waar wij thuis onze auto altijd parkeren, ligt inderdaad geen grote plas olie. wel een “olieplek”. ik weet het niet precies, maar ik dacht dat de garage de laatste maanden zo’n 2-3 liter moest bijvullen per ca. 3-4 weken.

5) de garage heeft de inruilauto meteen bij het tekenen van het contract via internet doorverkocht (levering als onze nieuwe auto wordt geleverd). de garage gaat nu overleggen met deze zaak/persoon hoeveel minder men nu voor de inruilauto wil geven.

6) ik word deze week uitgenodigd voor een gesprek over hoe we dit verder gaan afhandelen. de manager van de garage zei dat men de zaak redelijk wil afhandelen en ik heb aangegeven dat ik – uiteraard - opensta voor redelijk overleg. zijn de kosten voor mij (te) hoog, dan kan ik altijd nog een second opinion vragen bij een andere garage.

nogmaals dank voor jullie waardevolle reacties!