Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

zoekster
zoekster - 28-05-2015 15:49:59
Huishouden & Energie

Ondeugdelijk produkt

Ja én? het is toch niet onmogelijk om van de verkoper vervanging te vergen? (lid 4)

lid 5 idem. hier gaat om het om het recht op vervanging of herstel, niet om de keuze. een ander recht is bijv. ontbinding.

tweede kamer, vergaderjaar 2000–2001, 27 809, nr. 3, p. 6
artikel 3 lid 3 bepaalt dat de consument in eerste instantie recht heeft om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van de goederen te verlangen, behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. indien dit laatste zich niet voordoet heeft de consument de keuze tussen herstel of vervanging. ook artikel 21 lid 1 bw kent de koper bij non-conformiteit deze rechten toe. daarnaast kan de koper aflevering van het ontbrekende vorderen. dit heeft alleen betrekking op de situatie dat te weinig is afgeleverd. ingevolge artikel 21 lid 2 bw wordt de keuzemogelijkheid die de koper bij een consumentenkoop van een voor vervanging vatbare zaak heeft ingeperkt in die zin dat de verkoper, indien herstel of vervanging wordt gevorderd, de bevoegdheid heeft tussen vervanging of teruggave van de koopprijs te kiezen. deze aan de verkoper toekomende bevoegdheid verdraagt zich niet met de richtlijn, die, indien aan de voorwaarden daarvoor is voldaan, de consument immers de keuze geeft om te kiezen tussen herstel of vervanging. dit betekent dat dit lid dient te worden geschrapt.



vervanging is natuurlijk goed mogelijk, en buiten verhouding, als de hele stoel opnieuw gevuld moet worden? dat lijkt mij geen klein gebrek waarvoor je een reparatie zou moeten accepteren. dat is bijna de hele stoel vervangen.

daar denken wij blijkbaar heel anders over.