Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ja
jarre_jarre - 01-06-2015 23:28:38
Auto & Vervoer

Droogtescheurtjes autobanden

[quote=mein33 schreef op woensdag 10 dec 2014, 10:58][quote=mariken7 schreef op dinsdag 9 dec 2014, 20:00]

tijger1, u weet blijkbaar niet hoe het werkt met druk. op het moment dat een auto rijdt, wordt de druk verdeeld. staat hij stil dan is er druk op één bepaalde plaats. bij de auto is de grootste druk dan aan de zijkant van de banden, de zogenaamde wangen. dan weet u werkelijk niet waar u over praat.

@mariken7,

ik ben het soms niet met @tijger1 eens ;-)), maar in dit geval moet ik hem/haar gelijk geven.
luchtdruk in een afgesloten ruimte (dat is een autoband) is op alle punten altijd exact hetzelfde.
het maakt hierbij geen enkel verschil of de auto rijdt of stilstaat.
zowel bij rijden als bij stilstand treed bij het gedeelte dat de weg raakt een vervorming op maar is de (lucht)druk precies hetzelfde als op elke andere cm2 in de band.
de druk op de wang van de band is dus niet anders dan de druk in de rest van de band, maar alleen de vorm van de wang is op dat punt anders.




raar dat mensen alles uit het verband kunnen halen. ik wil absoluut niet beweren dat ik de waarheid in pacht heb, maar als een auto stil staat drukt de massa constant naar beneden op 'dezelfde plek' op de band. als de band beweegt dat wordt deze kracht af en toe ook belast op een ander stuk van de band. en dat is dus beter voor de band. het monteren van zomer/winter banden is precies zo een actie, dus dat bevorderd de levensduur van de band dan natuurlijk.de luchtdruk is inderdaad overal hetzelfde maar de druk op de band natuurlijk niet immers de as staat in het midden en daar komt de massa in het wiel.