Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

fi
fisbel - 27-06-2015 15:07:17
Geldzaken & Recht

Huur zorg kgb 2013 terug

[quote=hopetobehelping schreef op zaterdag 27 jun 2015, 07:35]beste jpmm,

................................een situatie zoals de uwe, een ex die meer gaat verdienen gedurende het jaar als hij/zij niet meer uw toeslagpartner is, is een situatie die helaas bij de wetgeving tussen de wal en het schip beland is. ..........................................
waarschijnlijk wordt hier gedoeld op de zogenaamde 10% regeling, een regeling die in deze situatie enig soelaas bood. een regeling waarop echter niet of nauwelijks een beroep werd gedaan vanwege onbekendheid en het ingewikkelde karakter daarvan. ook de belastingdienst (belastingtelefoon) wees vrijwel nooit op deze regeling. tros radar bracht in 2011 de regeling in een tv-uitzending naar voren. maar was hier rijkelijk laat mee, want al in 2009 was besloten om de 10% regeling in het kader van vereenvoudiging toeslagen te schrappen. in deze situatie had deze regeling dus uitkomst kunnen bieden.

te lezen in het eindrapport van het interdepartementaal beleidsonderzoek (ibo) toeslagen dd. 16 oktober 2009. (vereenvoudigingswet toeslagen)
opheffen 10% regeling.
de 10% regeling heeft als doel te voorkomen dat toeslagontvangers die gedurende het jaar scheiden het recht op toeslag verliezen doordat het inkomen van de partner na scheiding sterk toeneemt. bij beƫindiging van het partnerschap in de loop van het berekeningsjaar wordt namelijk voor de hoogte van de toeslag over de maanden waarin het partnerschap heeft bestaan gekeken naar het jaarinkomen van de inmiddels vertrokken partner. dit is inherent aan de jaarinkomensystematiek van de awir. het is een ingewikkelde regeling, waar in de praktijk zelden gebruik van wordt gemaakt. daarbij zijn de benodigde gegevens niet altijd toegankelijk (de partner kan bv. zijn medewerking niet verlenen). ook hiervoor geldt dat het kabinet de voordelen in termen van begrijpelijkheid, administratieve lasten en uitvoeringslast opwegen tegen de nadelige inkomensgevolgen. het kabinet neemt het voorstel over om deze regeling op te heffen per 2011. vanwege het beperkte gebruik zijn de budgettaire en inkomenseffecten beperkt.