Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ma
malhy2 - 01-07-2015 20:12:05
Auto & Vervoer

Warmte

Even de natuurkunde weer ophalen.

wet van boyle en gay lussac (p*v)/t is constant dwz voor de fietsband waarin het volume gesteld kan worden als constant. een stijgende temperatuur een stijgende druk zal inhouden.
temperatuur invullen in graden kelvin.

gaswet bij constant volume[bewerken]

de algemene gaswet bij constant volume is bekend als de wet van regnault,[3][4], als de wet van amontons en ten onrechte[2] als de tweede wet van gay-lussac.[1] deze wet beschrijft het gedrag van ideale gassen bij constant volume:

hierin is p de druk en t de absolute temperatuur van het gas. deze wet stelt dat bij een constante hoeveelheid gas en een constant volume de druk van een gas recht evenredig is met de absolute temperatuur ervan.

deze wet is vernoemd naar de franse natuurkundige louis joseph gay-lussac, die deze wet in 1802 voor het eerst publiceerde[5]. onafhankelijk hiervan is deze wet ook in 1801 ontdekt door de britse natuurkundige john dalton, hoewel diens beschrijving minder grondig was dan die van gay-lussac. de basisprincipes waren reeds een eeuw eerder beschreven door de fransman guillaume amontons. in sommige landen wordt deze wet daarom ook wel de wet van amontons genoemd. [6]

voorbeeld[bewerken]

autobanden worden tijdens het rijden warm, o.a. door wrijving met het wegdek, en door vervormingswarmte van het rubber. als men meteen na een lange rit de bandenspanning (druk) meet, is die verhoogd. pas wanneer de band tot de omgevingstemperatuur is afgekoeld, heeft de druk ook weer zijn normale waarde. zou men meteen na de rit de bandenspanning corrigeren door er wat lucht uit te laten lopen, dan zou de band na afkoeling juist een te lage druk hebben.

groeten ed