Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 29-07-2015 14:19:37
Computers & Telefonie

Verschil tussen windows 10 en 7

Ltmvz schreef op woensdag 29 jul 2015, 13:25: volgens http://computertotaal.nl/apps-software/windows-10-vanaf-29-juli-beschikbaar-64636">dit artikel in computer totaal gaat het jaar vandaag in. (29 juli 2015).

top! goed gevonden.

endemion schreef op woensdag 29 jul 2015, 13:08:
je gaat er wel aan voorbij dat veel games doorgaans zo gek veel niet vragen van de cpu. in veel gevallen heb je genoeg aan 1 cpu kern en dan ga je er ook niet op vooruit als je vervolgens bv 4 kernen daarvoor beschikbaar hebt. die potentiƫle performance verhoging die je aangeeft betreft zelfs in het beste geval maar een klein deel van de totale performance want het is toch echt zo dat het overgrote deel aan performance door de gpu geleverd wordt.

overigens is het weer ms die gewoon lullig doet op dx gebied door een nieuwe versie niet gewoon voor de hele serie vd huidige win versie beschikbaar te stellen. win vista, 7, 8, 10 allemaal hetzelfde besturingssysteem steeds in een ander jasje als nieuwe versie gepresenteerd.
(let op technisch verhaal)

dit zie je fout, het feit dat 1 cpu kern maar gebruikt wordt is dus omdat er ook maar 1 tegelijk met de gpu zijn 1000+ kernen kan praten.
de rest van de cores kan andere dingen van de game doen, maar niet met de gpu praten.

games die ook nog eens vooral op 1 core draaien (de meeste want multithreading is erg moeilijk) zijn dus nog sneller over de zeik hierdoor. en het gevolg is dat games cpu bound worden.
dit is vooral te zien bij mmo's en rts's en waar veel dingen tegelijk gebeuren. en de cpu dus veel draw calls naar de gpu stuurt. maar gta iv en v zijn hier ook berucht om. daar draait zelfs een dure i7 nog op 100%.

om deze reden worden games dus speciaal ontworpen om de cpu grafisch gezien zoveel mogelijk te ontlasten. en zitten er limieten aan de hoeveelheid dingen die de cpu tegelijk aan de gpu kan vragen om te tekenen (draw calls). hierdoor zijn bijvoorbeeld meestal maar 3-4 lichten in een scene die daadwerkelijk dynamische schaduwen geven. omdat er anders zoveel draw calls gegeven moeten worden door de cpu dat deze constant 100% belast blijft.

let bijvoorbeeld maar eens op dat bij oude star wars films de lightsabers geen licht uitstralen als er meer dan 4 in een scene zitten, of dat bij skyrim, random vuren buiten geen schaduwen laten zien op dingen die kunnen bewegen.

door deze aanpassingen zouden er dus bij een octo core (i7) ipv 3-4, bijna 4^8=65536 dynamische lichtbronnen in een scene kunnen zitten.

dus behalve dat de performance op cpu bound games omhoog gaat, laat het ook nog eens veeeeel meer wegen open voor game developers om hun spellen mooier en vooral complexer te maken.

lees ook hier:
http://www.littletinyfrogs.com/article/460524/directx_11_vs_directx_12_oversimplified">http://www.littletinyfrogs.com/article/460524/directx_11_vs_directx_12_oversimplified

let wel op dat dx12 weinig invloed heeft op bestaande games. maar vooral interessant is voor games die nu op de dx12 api ontworpen worden. de eerste echte games die hiervoor ondersteuning hebben zijn eind dit jaar te verwachten.