Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

heremietkreeft
heremietkreeft - 16-08-2015 15:28:33
Huishouden & Energie

Garantie op thermoskan

Ps: kijk eens welk antwoord hutch@ al in 2007 kreeg op de vraag wat een redelijke termijn is m..b.t. 'het aan de kaak stellen van een vermeend ondeugdelijk product conform de consumentenwetgeving.

from: info@consuwijzer.nl
to:

subject: re: consuwijzer.nl: vraag
date: thu, 20 sep 2007 11:27:48 +0200

geachte heer ....., (naam is door mij verwijderd)

hartelijk dank voor uw e-mail van 13 september 2007, waarin u de vraag stelt wat als “redelijke termijn” kan worden aangemerkt. hierover kunnen we u het volgende aangeven.

zoals u aangeeft heeft de verkoper, wanneer er sprake is van een ondeugdelijk product, op grond van de wet de verplichting binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast het product te herstellen of te vervangen. de term “redelijke termijn” is een open norm, en de invulling daarvan is niet eenduidig aan te geven. welke termijn redelijk is, verschilt per geval en is afhankelijk van de omstandigheden van dat geval, zoals de aard van de zaak en het bijzondere gebruik daarvan dat bij de overeenkomst is voorzien. ook de mate van afwijking bepaalt mede binnen welke termijn herstel of vervanging moet plaatsvinden. zo zal een spoedeisend karakter een kortere reparatietermijn rechtvaardigen en zal bij technisch gecompliceerde producten een langere reparatietermijn nodig zijn dan bij een simpel product met een eenvoudige gebrek. een niet-deugdelijke trouwkostuum zal bijvoorbeeld snel moeten worden hersteld of vervangen. ook uw voorbeeld over de wasmachine zal niet in alle gevallen dezelfde reparatietermijn hebben, omdat het soort gebrek, de vraag of het gebrek bekend is of nog onderzocht moet worden daarbij een rol kunnen spelen.
uiteindelijk zal een rechter of een geschillencommissie een onafhankelijk oordeel vellen over wat er in een specifiek geval als een redelijke termijn kan worden aangemerkt, wanneer de verkoper of de consument het niet eens is met de gehanteerde termijn.

mocht u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen hebben, neemt u dan gerust weer contact op met consuwijzer. vermeld daarbij uw contactnummer 2671416. op www.consuwijzer.nl vindt u naast informatie over uw rechten als consument ook handige infobladen en voorbeeldbrieven.

met vriendelijke groet,


mw. mr. p.c.m. bijlenga
hoofd consuwijzer
praktisch advies over uw rechten als consument

resteer dus de vraag of er sprake is van een redelijke termijn, nog afgezien van mogelijke duurkoop.
(t)