Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ja
jayden1985 - 27-08-2015 13:40:27
Auto & Vervoer

Nieuw toestel geeft fout meldingen

Meld uw klacht altijd bij;
https://www.acm.nl
https://www.consuwijzer.nl


zo werkt het;
hartelijk dank voor uw bericht van 24 augustus 2015. hierin geeft u aan dat u een mobiel telefoontoestel hebt gekocht bij telecom first. voordat u het product zou hebben aangeschaft hebt u nog specifiek gevraagd naar of het toestel vastloopt. er werd door de verkoper gegarandeerd dat dat niet het geval is. na aanschaf blijkt dit wel zo te zijn. de verkoper weigert u echter een oplossing te bieden. u wilt hiervan melding doen bij consuwijzer. wij stellen het op prijs dat u de moeite hebt genomen om uw klacht bij ons te melden. ook vraagt u ons om advies. in deze e-mail vertellen we u wat we met uw klacht doen en wat uw rechten zijn als consument. en we vertellen u wat u kunt doen om uw probleem op te lossen.

wat gebeurt er met uw melding?
consuwijzer registreert uw melding. daarna komt uw melding terecht bij de autoriteit consument & markt (acm).

wat heeft acm aan uw melding?
voor acm is het belangrijk dat u uw vragen en klachten meldt. de toezichthouder gebruikt uw melding om te zien waar problemen zijn. met uw melding helpt u acm ook bepaalde vragen te beantwoorden:
•in welke sectoren zijn de meeste problemen?
•welke bedrijven houden zich niet aan de wet?
•waar moet de toezichthouder iets aan doen?

wat doet acm met mijn melding bij consuwijzer?
krijgt acm één of meer meldingen over een bedrijf? en kan het zijn dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt? dan kunnen de volgende dingen gebeuren:
•acm gaat een onderzoek doen;
•acm kan bij een overtreding een boete geven aan een bedrijf;
•acm kan een bedrijf dwingen om een oplossing te zoeken voor een bepaald probleem;
•acm kan via consuwijzer extra voorlichting geven over een bepaald onderwerp.

lossen consuwijzer en acm uw probleem met een bedrijf op?
nee. consuwijzer geeft u advies over uw rechten en hoe u uw recht kunt halen. u kunt dan zelf actie ondernemen om uw probleem op te lossen.

ons advies
recht op een deugdelijk product
als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. in de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn. de verkoper moet daarvoor zorgen, omdat u met hem een koopovereenkomst hebt gesloten. u moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd kunnen gebruiken. als u het tenminste op een normale manier gebruikt. heeft de verkoper gezegd dat u het product ergens speciaal voor kunt gebruiken? dan moet het product daar ook aan voldoen.

wat u mag verwachten van een goed product, hangt onder andere af van de volgende dingen:
de prijs;
het soort product;
het soort winkel;
wat de verkoper gezegd heeft over het product;
de informatie in een folder van de fabrikant, of op de verpakking.

wanneer is een product niet goed?
een product is niet goed, en voldoet dus niet aan de verwachtingen die u mag hebben:
als het niet compleet is
als het beschadigd is
als het kapot is, of het niet goed doet
als u er niet mee kunt doen, wat de verkoper gezegd heeft.

weet u niet of u het gebrek al had kunnen verwachten? ga dan na wat de levensduur van het product is. met levensduur wordt bedoeld hoe lang iets mee gaat. daarmee kunt u bepalen of u het gebrek al had kunnen verwachten. weet u niet hoe lang uw product mee zou moeten gaan? vraag dit dan na bij de fabrikant, de verkoper of bij een deskundige.

niet alle problemen maken een product ondeugdelijk. bijvoorbeeld als een product is versleten. sommige producten moet u ook onderhouden, zoals een auto of een espressoapparaat.

bij wie moet u zijn als uw product niet goed is?
voldoet het product niet aan de verwachtingen die u mag hebben? dan is het product dus niet goed of ‘ondeugdelijk’. de verkoper is daar dan verantwoordelijk voor en moet het probleem voor u oplossen of de fabrikant voor u inschakelen. soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant. bijvoorbeeld als de verkoper daarover afspraken heeft gemaakt met de fabrikant. de verkoper kan u dan aanraden om zelf contact op te nemen met de fabrikant. u hoeft dat echter niet te doen. de verkoper blijft verantwoordelijk.

waar hebt u recht op als uw product niet goed is?
recht op kosteloze reparatie of een nieuw product:
u hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. de verkoper kan er dan bijvoorbeeld voor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. u kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. dat mag.

u hoeft niet bij te betalen:
de verkoper kan u niet dwingen om bij te betalen voor een reparatie of een nieuw product. u kunt wel altijd andere afspraken met de verkoper maken. bijvoorbeeld dat u een bepaald bedrag zelf betaalt. dat is soms redelijk. bijvoorbeeld als uw televisie na jaren kapot gaat en het gaat om een probleem dat u nog niet hoeft te verwachten. en u krijgt nu een nieuwe televisie. of dat u een deel van de reparatiekosten betaalt als uw oudere koelkast na de reparatie dan toch zeker nog een extra aantal jaren meegaat. maar of u bijbetaalt kunt u zelf beslissen. zoals hierboven is uitgelegd bent u niet verplicht om daarmee akkoord te gaan.

ontbinden van de koopovereenkomst:
moet u van de verkoper wel bijbetalen? dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. u hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt en de verkoper krijgt het product terug. u mag de koopovereenkomst ook ontbinden als de verkoper geen oplossing kan of wil geven in de vorm van een reparatie of een nieuw product.
soms krijgt u niet het hele bedrag terug. bijvoorbeeld als u het product al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken. let op: denkt u na over ontbinding van de koopovereenkomst? dat kunt u alleen doen als de verkoper het product niet kan repareren of een nieuw product niet kan leveren. of als dit niet van hem gevraagd kan worden. de basisregel is dat u recht hebt op levering van een goed product. en dat de verkoper daarvoor moet zorgen.
let op: heeft het product maar een klein gebrek? bijvoorbeeld een jas met een kleurverschil in de binnenvoering? dan kunt u de koopovereenkomst niet ontbinden. als de verkoper niet gratis kan of wil repareren, dan hebt u wel recht op een korting. en u mag de jas houden.

hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? of hebt u het verkeerd gebruikt? dan moet u de reparatie zelf betalen. u hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

wat kunt u doen?
bespreek uw klacht eerst met de verkoper. probeer samen een oplossing te vinden. lukt dit niet? dan kunt u het volgende doen:
schrijf de verkoper een brief met daarin uw klacht. u kunt de brief aangetekend versturen. dan hebt u een bewijs dat de brief is gestuurd. zet in deze brief de volgende informatie:
dat u een kosteloze oplossing wilt voor een bepaalde datum, zoals kosteloze reparatie of een nieuw product. let op: de tijd die u de verkoper geeft moet redelijk zijn.
dat u de rekening nog niet (helemaal) betaalt totdat de verkoper een oplossing heeft gevonden. dit kan natuurlijk alleen als u nog niet het hele bedrag voor het product betaald hebt.
wat u gaat doen als de verkoper geen goede oplossing biedt, zoals: dat u de koopovereenkomst ontbindt, en u uw geld terug wilt. of als het om een klein gebrek gaat, dat u korting wilt.
kijk voor voorbeeldbrieven op www.consuwijzer.nl

hebt u een rechtsbijstandverzekering? dan kunt u die ook inschakelen.
komt u er samen niet uit? dan kunt u deze vervolgstappen nemen:
leg uw klacht voor aan de geschillencommissie. dat kan alleen als de verkoper is aangesloten bij een brancheorganisatie die toegang geeft tot de geschillencommissie. of als de verkoper rechtstreeks is ingeschreven bij de geschillencommissie. kijk voor meer informatie over de geschillencommissie op: www.degeschillencommissie.nl
kunt of wilt u niet naar de geschillencommissie? bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan. hebt u een rechtsbijstandverzekering? schakel die dan eerst in.

meer lezen over de toezichthouder acm?
meer informatie vindt u op onze website www.consuwijzer.nl. op de homepage staat een link naar de pagina over ons. daar staat meer informatie over consuwijzer en acm.

welke acties heeft acm de afgelopen jaren ondernomen?
wilt u weten welke acties acm de afgelopen jaren heeft ondernomen dankzij uw meldingen bij consuwijzer? kijk dan op www.consuwijzer.nl.

hebt u nog vragen?
belt u dan gerust met consuwijzer. het telefoonnummer is 088-0707070. als u belt, vragen we naar uw contactnummer. op www.consuwijzer.nl staat meer informatie over uw rechten als consument. op de website staan ook handige voorbeeldbrieven.

met vriendelijke groet,

consuwijzer
(t) 088 - 070 70 70

volg ons op:
www.consuwijzer.nl
facebook.com/consuwijzer
twitter.com/consuwijzer