Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

zoekster
zoekster - 23-09-2015 14:15:09
Vakantie & Reizen

Contant geld of tegoedbon

[quote=karelstromph schreef op woensdag 23 sep 2015, 13:25]uit het verhaal leid ik af, dat outdoor een echte (stenen) winkel is, en dat ts de tent daar gekocht heeft. in dat geval hoeft de verkoper het geld niet teruggeven (gekocht is gekocht), het mag wel maar is zeker niet verplicht. zelfs een tegoed bon is niet verplicht, gekocht is gekocht. tegoed bon is goodwill. wel moet er een garantie op het product rusten en, dat moet de winkel nakomen. dus ruilen tegen een deugdelijk (zelfde) product, of een gelijkwaardige vervanger. kijk eens je bon na, omtrent de garantiebepalingen. als dezelfde tent niet meer te koop is en de koper niet bereid is een vervanger te nemen, dan mag de verkoper een tegoed bon (en zelfs geld) geven.
jawel, als het artikel niet goed is/ondeugdelijk of non-conform, dan het je recht op (onzichtbaar) herstel, of een vervanger, dat moet dezelfde zijn, niet een gelijkwaardig artikel. dat heeft niets met garantiebepalingen te maken, maar met de wet. bij een artikel met een fout geldt niet gekocht is gekocht!

wanneer hoeft u een tegoedbon niet te accepteren?

gaat u terug naar de winkel omdat uw product niet goed is? bijvoorbeeld omdat het kapot is gegaan binnen de verwachte levenstermijn? dan is het product ondeugdelijk. de verkoper moet zorgen voor een reparatie. of hij moet u een nieuw product geven. bij een ondeugdelijk product hoeft u dus nooit een tegoedbon te accepteren.
https://www.consuwijzer.nl/kleding/ontevreden-over-aankoop/geen-geld-terug-maar-tegoedbon">bron

het uitgangspunt in de wet is dat het product in feite nu wordt aangeboden zoals oorspronkelijk bedoeld is, dus die specifieke tent met dan de juiste eigenschappen. en dat is zonder lek. reparatie kan alleen als het onzichtbaar is, zodat het product eigenlijk als nieuw is. er mogen dus niet een stel plakkers op het lek worden geplakt.

het is duidelijk dat er geen tweede is van de tent (je hoeft ook geen showmodel te accepteren) en onzichtbaar herstellen kan blijkbaar ook niet, dan is het enige wat overblijft ontbinding van de overeenkomst. dat houdt in de koper krijgt zijn geld terug, de verkoper zijn lekke tent.