Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

dobby
dobby - 24-09-2015 21:09:29
Voeding & Gezondheid

Nikes via favoriete-sneaker.nl

Ok, misschien even de advocaat van de duivel spelen.. maar toch: die kosten berekent de website niet, maar dat doet de nl douane/belastingdienst .. en (op dezelfde manier doordenkend) die website kan niet voor alle landen weten wat er voor extra kosten precies bij komen.. het internet is nu eenmaal wereldwijd, niet alleen beperkt tot je eigen locale gemeente..

het is altijd handig als je iets ergens wilt bestellen om even te controleren wat de extra kosten zijn boven welk bedrag.. (de 22 euro bij electronica b.v. is een bekende).. vaak zijn de "china spullen" dan overigens nog voordeliger dan hier, maar als ze dan voordelig zijn weet je eigenlijk zeker dat het namaak is, dat er nogal wat corners geskipped worden bij de constructie / veiligheid, en nog meer dingen.. je moet voor jezelf uitmaken of je dan nog steeds een goede prijs/kwaliteit verhouding hebt.. (ook rekening houdend met het feit dat je buiten het europeesche gebied niet zo'n extreem goede consumenten bescherming hebt als hier..)

maar goed, toch wel slordig als er nergens vermeld staat dat er mogelijk nog kosten van derde partijen bij komen..

verder als je kan kiezen: via koeriers (fedex, upc enzo) krijg je eigenlijk altijd de inklarings / douane kosten; als je voor free shipping (china post, singapore post enzo..) kiest (kan kiezen) gaat het heel "goed" als in dat je door de steekproeven heen valt en dus geen douane / inklarings kosten krijgt.. maar dan kan het wel tot een week of 5 duren voordat je alles binnen hebt.. ze rekenen vaak zelfs tot 60 kalenderdagen voordat de zending als verloren beschouwd wordt en je (meestal) je geld terug krijgt. in de praktijk is het meestal (veel) sneller, momenteel bij kleinere dingen zelfs binnen 8 dagen, maar dat wisselt sterk..

overigens, als spullen niet aankomen (maar dat was hier niet het geval) kan je zonder problemen je geld terug krijgen van de cc maatschappij.. sommige websites werken via een escrow service, dan ben je ook veiliger, en paypal bijvoorbeeld heeft sinds een half jaar of zo los van de buyer protection ook de regeling dat ze de retourkosten (porto) vergoeden als je de spullen moet terug sturen (let wel: alleen voor een geldige reden, dus b.v. structureel afwijken van de beschrijving enzo, niet als de kleur je b.v. niet aanstaat..)

(maar ok, wil niet zeggen dat de oorspronkelijke klacht volledig ongegrond was, maar alleen wat tegenwicht geven, de eigen onderzoekplicht wat benadrukken.. maar dat komt ook deels omdat hier de kopers wel erg eenzijdig bevooroordeeld / beschermd worden, en men daar dus aan gewend is geraakt..)