Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

pe
peterkeller - 26-09-2015 09:22:20
Huishouden & Energie

Extreem hoge energierekening 4900 euro!!

Het is nu een open deur intrappen om te stellen dat uw energieverbruik extreem hoog is. ik heb voor mezelf wat speerpuntjes bedacht. misschien kunt u er wat mee.

• u geeft aan, dat de vorige bewoners “ook zo’n hoge rekening hadden”. maar wat is hoog. hoe hoog?

• met de slimme meter kan/wordt 2 maandelijks de meterstand vastgesteld. wat is het verloop van deze tweemaandelijkse opname sinds de plaatsing van de slimme meter.

• nuon of de netbeheerder moeten deze cijfers (kunnen) leveren om die vervolgens zelf eens te bestuderen en/of te analyseren. levering van de cijfers is wettelijk geregeld bij de introductie van de slimme meter

milieucentraal.nl
de slimme meter is op afstand te lezen. wettelijk is bepaald dat de netbeheerder dit zes keer per jaar mag doen en je verbruik mag doorgeven aan jouw energieleverancier. die kan jou dus elke twee maanden een overzicht geven van jouw energiegebruik en de geschatte kosten. handig, want zo zie je eerder of je meer of minder verbruikt dan geschat. vind je het aflezen van de slimmer meter op afstand geen goed idee, dan kun je deze functie laten uitzetten, of de slimme meter weigeren.

• blijkt hieruit dat het verbruik pas sinds uw bewoning extreem hoog is, en wat was het verbruik gedurende de vorige betaalperiode?

• als er (plotseling) sprake is van extreem hoger verbruik, wijst de kantonrechter op de onderzoeksplicht voor de leverancier in het kader van “wie eist bewijst” voor dit (plotselinge?) extreem hogere verbruik en daarmee gepaard gaande de hoge factuur.

nuon voorwaarden
12.6 de verplichting tot betaling wordt niet opgeheven of opgeschort door het indienen van bezwaren tegen de nota, tenzij een contractant die elektriciteit en/of gas uitsluitend voor huishoudelijke doeleinden van de leverancier afneemt, binnen de betalingstermijn bij de leverancier een bezwaarschrift indient, waarbij hij zijn bezwaren tegen de nota met redenen omkleedt. in dat geval wordt de betalingsverplichting van de betrokken nota opgeschort totdat de leverancier op het bezwaarschrift heeft beslist.

• wat heeft nuon zelf voor actie ondernomen over dit extreme verbruik?

• opschorting van uw betaling lijkt me zinvol in afwachting van het onderzoek.

• het verbruik is dermate extreem hoog, dat discussie over energie zuinige apparaten of anderszins niet zinvol lijkt te zijn.

• het verbruik vergelijken met het vorige huis zou kunnen duiden op vergelijking van appels met peren

• op internet heb ik nog nooit kunnen lezen, dat onderzoek van de meters geleid heeft tot vaststelling van onjuist functioneren van een meter en daarmee onjuist energieverbruik. kosten maken voor een soortgelijk onderzoek lijken op voorhand weggegooid geld.

• de energiebelasting wordt bepaald en vastgesteld door de overheid (acm). daar kunnen we het misschien niet mee eens zijn, maar daar is niets aan te veranderen. die belasting geldt voor elke gebruiker van energie.