Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 14-10-2015 13:42:07
Auto & Vervoer

Kwikfit wil geen banden meer repareren

@ chrisantonis:

je schrijft:
" oh, daarom is het verboden om in duitsland een band te "proppen", omdat het zo veilig is.
ik heb zelf een vijftien jaar geleden een gerepareerde band gekocht, die was afkomstig uit duitsland, en heb er in duitsland met hoge snelheid een klapband mee gehad.
nu weet ik dus beter!!"

je klapband kan ook door een andere oorzaak zijn gekomen, b.v. door iets dat daar op de straat lag.

het is in duitsland volgens de strassen verkehrs ordnung niet verboden een band te "proppen", maar het moet wel "fachgerecht" gebeuren.
d.w.z. de band moet van de velg, zodat men enig zicht heeft op evt. schade van binnen. het gat moet eerst gereinigd worden zodat eventuele roest/rommel van het inwendige rubber in het gat verwijderd wordt. dit gebeurt met een z.g.n. ruimer, waardoor het gat iets groter kan worden. daarna wordt de zelfvulkaniserende prop aangebracht. aan de binnenkant moet wettelijk een zelfvukaniserende pleister over de reparatieplek aangebracht worden.
daarna wordt de band weer aangebracht op de velg en, indien nodig, het wiel weer gebalanceerd.
zie ook: http://www.reifen.de/static/de/tipps-tricks/reifentipps/reifenreparatur

zelf zou ik een vreemde band (b.v. van de sloop) nooit op de voorwielen laten monteren. je kent de vóórgeschiedenis immers niet!
met een echte klapband op een achterwiel is de (volbeladen)auto prima op de weg te houden bij 125 km/uur, weet ik uit ervaring. en dat was geen gerepareerde band!
ook bij 55 km/uur in een flauwe bocht een klapband rechtsvoor op een personenwagen gaf geen problemen.
verder in 2,5 miljoen km nooit een klapband gehad, alhoewel ik sinds 23 jaar mijn achterbanden van de sloop haal, waar ik ze zelf uitzoek op proppen en/of andere beschadigingen. die laat ik liggen, ook al is het profiel nóg zo goed.

er mogen voor de apk rustig twee verschillende banden op een as aanwezig zijn, als de maat maar hetzelfde is en het profiel voldoende is. op de vóórassen is dit echter niet verstandig, want het kan scheef remmen tot gevolg hebben. tegen een boom of een tegenligger te stoppen lijkt me niet prettig....

het verdient aanbeveling bij winterbanden om bij voorwiel aangedreven auto's de beste set banden (jongste en meeste profiel) op de achteras te monteren! dit om te voorkomen dat de auto om z'n as gaat draaien (spinnen) bij remmen.

hardware error man.