Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ho
hotelgast - 03-11-2015 00:40:11
Vakantie & Reizen

Betrouwbaarheid goedkope aanbieders

Zeer slechte ervaring met trivago let op niet via trivago boeken! er zijn grote risico's aan, wij zijn ons geld kwijt!

1. ik heb via trivago.nl op in februari 2013 in hotel geboekt "regence" te nice voor vier nachten hebben geboekt inclusief ontbijt in september 2013. het boekingsproces verliep geheel in het nederlands. na mijn boeking ontving ik een bevestiging met algemene voorwaarden gesteld in het engels. hierin staat onder meer: "...., the contract will be between the travel supplier and you. navelar is not at party to the relationship. any queries or concerns relating to the product should be addressed to the travel supplier. you will see te name and the adress plus contact details, for most suppliers in any voucher we or the travel supplier send you. ik begrijp waar deze tekst dat ik dus eigenlijk uitsluitend zaken doe met de travel supplier.

2. dit blijkt te kloppen want ik ontvang enige tijd geleden prepaid voucher van de travel supplier die hotelbeds product, s.l.u blijkt te heten. op mijn voucher vermeld men ook een hotelbeds reference nummer dat dus duidelijk door deze organisatie is uitgegeven. enige dagen later ontvang ik via de e-mail een bericht van "clever-hotels.com" dat er sprake is van `insolvatie`. ook meldt men mij dat "mogelijk ook mijn boeking zal worden geannuleerd".

3. ik heb daarop gebeld naar de travel supplier die hotelbeds product heet en die in spanje zit. dit blijkt een 100% dochtermaatschappij te zijn van tui. dit wordt bevestigd door dat ik later in het jaarverslag van tui groep share holdings inderdaad bevestigd zie dat men een 100% dochter is van de tui groep. dit tui-onderdeel deelt mij mee dat zij nog "een boel geld krijgen" van een tussenpersoon die failliet is. op grond daarvan heeft men "alle boekingen geannuleerd".

4. ik heb vervolgens gevraagd wat dan de betekenis is van het prepaid voucher. ik ben gewend dat als ik een prepaid voucher krijg ik die pas krijg nadat ik heb betaald. ook zie ik dat de voucher afkomstig is travel supplier die hotelbeds product heet en dat deze organisatie de prepaid voucher ook heeft voorzien van een eigen (tui) referentienummer. normaal gesproken kan ik de voucher dan aan het hotel afgeven en krijg ik daar een kamer en ontbijt. hierop komt geen duidelijk antwoord. men komt niet veel verder dan dat men meldt dat men veel telefoontjes krijgt en dat men alle boekingen heeft geannuleerd. het feit dat ik beschik over een prepaid voucher voorzien van hun eigen referentienummer en dat ik volledig betaald heb maakt weinig indruk.

5.het enige dat men kan doen is dat men mij wijst op hun eigen website waarbij ik een nieuwe hotelboeking kan maken met een "hoge korting" bovendien vertelt men mij "dat ik geluk heb dat men geen extra "charges" aan mij in rekening zal brengen in verband met "mijn annulering"". ik heb daarop gevraagd om mij te bevestigen dat men mijn voucher heeft uitgereikt en dat men ondanks dit feit toch mijn boeking heeft geannuleerd. ook heb ik gevraagd aan te tonen dat men geen geld voor mijn specifieke boeking heeft ontvangen. telefonisch wordt toegezegd nog dezelfde ochtend een bevestiging hiervan van aan mij te sturen met een uitleg. ik heb deze tot op heden niet ontvangen!

6. ik heb vervolgens zelf contact opgenomen met het hotel in nice. daar bevestigt mij men dat mijn boeking is geannuleerd. het hotel wil mij niet tegemoet komen. het enige wat men aanbiedt is dat ik opnieuw een boeking kan maken tegen de tarieven die het hotel zelf hanteert. deze liggen over zijn stuk hoger (20%) dan het bedrag dat ik eerder ik voor vier nachten heb betaald. het hotel bevestigde wel dat men zaken doet met hotelbeds product, s.l.u. dat ik een prepaid voucher heb zegt hen niets omdat men normaal gesproken "pas na mijn verblijf door hotelbeds product, s.l.u. wordt betaald". nu dit bedrijf te boeking heeft geannuleerd neemt het hotel dit zonder meer over. op mijn vraag of men als service mij geen hotelkamer met ontbijt wil aanbieden tegen gereduceerd tarief zegt men dat men daar niet over peinst omdat men het hotel toch wel vol krijgt!

7. uit het feit dat ik een prepaid voucher de spaanse collega's van de tui-groep heb ontvangen kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat men dit pas doet als men ook geld heeft ontvangen, of tenminste een deel daarvan. de spaanse organisatie mij geen antwoord per e-mail zoals men mij had toegezegd.

8. ik boekte inmiddels zelf een nieuw ander hotel in nice. ik boekte via expedia. ik heb dus nu dubbel betaald. overigens blijkt expedia eigenaar te zijn van trivago….

9. ik boekte via de site trivago.nl deze organisatie zet op hun site dat er sprake is van “samenwerkende organisaties”. ook zij heeft indirect aan mijn boeking verdiend. ik startte mijn boeking op de nederlandse site trivago.nl. op deze site staan boekingsites die trivrago aanprijst. letterlijk staat bij veelgestelde vragen: “zijn al boekingsites die op die op trivago worden getoond betrouwbaar? ja. alle boekingsites die op trivago worden getoond zijn betrouwbaar”.

je mag dan ook als consument verwachten dat je via trivago.nl bij een betrouwbare partner boekt. dit blijkt niet het geval te zijn. trivago zegt zelf overvallen te zijn door het faillissement van navelar. dat kan natuurlijk. al kun je je wel afvragen hoe het komt dat zo’n grote partij (en ook de tui-groep) niet weet wat er speelt in de reiswereld. een faillissement komt nooit uit de lucht vallen. consumenten hiervoor tijdig waarschuwen had veel ellende kunnen voorkomen.

de moraal van dit verhaal.

als consument betaal ik 2 x voor mijn hotel. tot op heden heeft niemand in de reiswereld mij enige vorm van compensatie aangeboden. de enige die schade heeft ben ik als consument.

iedereen heeft aan mij boeking verdiend maar niemand voelt zich aangesproken om mij mijn geld terug te geven. de tui-groep niet, hotelbeds, trivago en het geboekte hotel in nice niet....

op deze manier zakendoen stelt ook de tui- organisatie die hier immers als travel supplier tussen zit en de reiswereld ( incl. trivago en het hotel in nice) als geheel zich in een vreemd daglicht.

ik heb tui-nederland en het tui-hoofdkantoor in duitsland benaderd. beiden willen mij niet helpen! dit is vreemd want het hoofdkantoor van de tui-groep in duitsland is eigenaar van alle tui dochters! men zegt allemaal op zichzelf staande bedrijven. "bemiddelen in klachten kunnen en willen wij niet". zo maakt men zich er wel heel gemakkelijk vanaf!

als consument blijkt dus in dit soort situaties met lege handen te staan. een waarschuwing voor iedere consument die via een vergelijkingsites boekt bij een “betrouwbare partner”.

ik startte mijn boeking op de nederlandse site trivago.nl. op deze site staan boekingsites die trivrago aanprijst. letterlijk staat bij veelgestelde vragen: “zijn al boekingsites die op die op trivago worden getoond betrouwbaar? ja. alle boekingsites die op trivago worden getoond zijn betrouwbaar”.

je mag dan ook als consument verwachten dat je via trivago.nl bij een betrouwbare partner boekt. dit blijkt niet het geval te zijn. de uiteindelijke boeking verloopt over vele landen en wordt uiteindelijk gemaakt bij een onderdeel van de tui- groep in spanje. van de tui-groep ontvang ik een prepaid voucher. deze prepaid voucher wordt vervolgens door tui door midden gescheurd en ongeldig verklaard.

voor dit alles wordt je niet gewaarschuwd. het gevolg is in mijn geval dat het geld dat ik betaald heb niet meer traceerbaar is. mogelijk is het geld bij de tussenpersoon die failliet is. maar meer waarschijnlijk is dat het geld zich in spanje bevindt bij de dochter van de tui-groep die mij een prepaid voucher heeft uitgereikt.

zeker is dat alle partijen verdiend hebben aan mijn boeking. trivago krijgt betaald van haar partners, de tui-groep heeft mij een prepaid-voucher uitgereikt en heeft dus waarschijnlijk via haar spaanse dochter (een deel van) mijn geld ontvangen. het hotel in nice heeft de kamer die ik al betaald had inmiddels opnieuw "verkocht" aan iemand anders en zeer waarschijnlijk haar eigen 20% hogere tarief voor ontvangen.

ruim drie weken terug heb ik alle spullen van mijn boeking van de helpdesk van trivago gestuurd. men zou de zaak voor mij gaan uitzoeken. inmiddels kreeg ik(een voorlopig?) antwoord. het advies was “of ik bij mijn bank al gehad geïnformeerd”. met zo’n advies kun je natuurlijk helemaal niets. bij een bankoverschrijving kun je het geld niet terug vragen……

als de reiswereld haar klanten serieus neemt zou je als consument mogen verwachten dat grote organisaties als de tui-groep en trivago al was het maar service je een stukje financieel tegemoet komen. van het hotel dat ik boekte verwachtte ik dat men ook een stuk service zou bieden. denkbaar was dat men mij een kamer zou aanbieden tegen een lagere prijs in plaats van een hogere prijs…. ik als klant kan het tenslotte niets aan doen dat dit alles zo is gelopen.

een boeking in nederland bij/via een bedrijf dat in ons land reizen aanbied gelden zeker ook de algemene regels van het europese en nederlandse (consumenten)recht zoals je als betrokken bedrijven zich in nederland moeten houden aan de wet oneerlijke handelsreclame (niet waar maken wat je zegt) en zorgplicht voor je klanten en dwaling (onduidelijkheid bij de boeking wie nu eigenlijk contactpartij is) e.d.

ik ben benieuwd of het hierbij blijft. ik nodig de tui en trivago uit een financieel gebaar naar mij als consument te maken schreef ik beiden. u raad het al. tot op heden heb ik helemaal niets teruggekregen van ca. 350 euro die ik betaalde! ook de hulp van de helpdesk van trivago bleek uitsluitend te bestaan uit niet reageren!