Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 03-11-2015 16:39:35
Huishouden & Energie

Retourneren van douchedeur

Ik vraag me af of hier sprake is van koop op afstand. dit komt niet op mij over als een internetbestelling. indien wel, dan is het alleen maar maatwerk als de deur niet geprefabriceerd is bij een fabriek. maatwerk betekent dus echt een specifieke wens die bij deze consument horen en niet bij een ander kunnen horen. als er een normale keuze tussen 80 en 70 cm is te maken, dan is het geen maatwerk wat speciaal voor u wordt vervaardigd. en zoals eerder al wordt aangegeven lijkt 70 cm gewoon standaard te bestellen.

echter...als dat niet het geval is, dus geen koop op afstand of verkoop buiten de normale verkoopruimte, dan gelden de wetten over herroeping/retourneren ook niet. op maat gemaakte deur doet dan niet ter zake.

de verkoper hoeft in zo'n geval niet aan retouren te doen, hij mag bij verkoop in een gewone stenen winkel zijn eigen beleid bepalen. maar... als hij wel aan retouren doet, door dit mondeling aan te geven, dan is die mondelinge toezegging rechtsgeldig. dit wordt nu wel een lastig geval, want de verkoper heeft gezegd dat een product mag worden geretourneerd. hij heeft daarbij het maatwerk niet uitgesloten en dan zou u er in principe van uit mogen gaan, dat ook de deur teruggebracht zou mogen worden.

(het zou overigens ook een daad van klantvriendelijkheid zijn, u heeft immers alles bij deze verkoper besteld, maar dat is een andere discussie)