Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

jo
joentje1978 - 07-11-2015 22:17:23
Auto & Vervoer

Herfst/winter check

Als een auto apk-gekeurd wordt worden alleen de onderdelen gecontroleerd die betrekking hebben op de apk-keuring dus geen controle van het niveau van vloeistoffen zoals motorolie, koelvloeistof, remvloeistof, olie stuurbekrachtiging, ruitenwisser vloeistof (ruitensproeier moet het wel doen) of staat van de accu.

voor sommige beurtonderdelen staat een onderhoudsinterval voor.
wordt er geadviseerd om de bougies na bijvoorbeeld 20000km te vervangen en rijd je maar 2000km per jaar dan zou je deze pas na 10 jaar hoeven vervangen.
heb het zelf eens gepresteerd om 78000km met 1 set bougies te rijden en heb ze toen vervangen omdat ik vond dat het "wel eens tijd werd".
de auto heeft vanaf het begin tot het eind altijd uitstekend gestart (ook 's winters) en altijd zonder te schokken gereden, ook geen afwijkend brandstofverbruik geconstateerd.
dus dan vraag je je af of het wel noodzakelijk is om deze bougies na elke 20000km te vervangen.

zelf geef ik mijn oude auto om het jaar (na ca. 20000km= onderhoudsinterval moderne auto) voor de apk-keuring een kleine beurt (motorolie, oliefilter, luchtfilter, soms brandstoffilter) en als de auto maar 15000km gereden heeft dan sla ik nog een jaar over en geef ik de auto het jaar daarop een kleine beurt terwijl er dan al 25000km-30000km mee gereden is.
auto wordt volgende week 19 jaar oud, heb in de 13 jaar dat ik deze auto al rijd nooit problemen gehad met mechanische slijtage aan het motorblok door gebruik van goedkope budgetolie (niet de allergoedkoopste) en langer doorrijden met motorolie.
de motor start goed, slaat meteen aan, loopt als een zonnetje, rammelt niet, tikt niet, piept niet.

met het laten uitvoeren van een grote beurt zouden bepaalde problemen voorkomen kunnen worden maar vraag mij altijd af of ze de auto echt wel binnenstebuiten keren of gewoon een paar dingen controleren en een zooitje geld cashen.
en mocht je je auto geen grote beurt laten geven en je een keer onderweg stil komen te staan dan kan je van het geld wat je al die jaren aan een grote beurt uitgespaard hebt je auto van maastricht naar groningen laten "slepen" en jezelf door een dikke limousine naar huis laten brengen en dan houd je nog dik geld over.