Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

zoekster
zoekster - 15-11-2015 09:28:04
Geldzaken & Recht

Bankstel

Het is geen goedkope bank en de scheur is er niet door verkeerd gebruik in gekomen. een bank die na 2,5 jaar al een scheur laat zien, dat is niet wat je van een bank mag verwachten.

waar heeft u recht op? u heeft recht op kosteloos herstel of vervanging. u hoeft dus niets bij te betalen. dit product noemt men een non-conform product. u heeft niet gekregen wat u er gezien de overeenkomst van mocht verwachten.

er is twijfel geweest over de redelijkheid van het bijbetalen na een bepaalde periode, het quel arrest heeft daar duidelijkheid over gegeven. het herstel of de vervanging moet kosteloos zijn.

deze regel heeft het hof dus nu een halt toegeroepen. herstel of vervanging moet “kosteloos” zijn, zo staat in de europese richtlijn (1999/44/eg) waar dit allemaal op gebaseerd is. en kosteloos betekent ook echt kosteloos. de winkelier mag dus op geen enkele manier geld vragen wanneer de consument zijn recht op herstel of vervanging komt uitoefenen.

klik http://blog.iusmentis.com/2008/04/26/reparatiekosten-verboden-bij-een-consumentenkoop/">hier

let op! u doet dan een beroep op het wettelijk recht op een conform/deugdelijk product (noemt men ook wel wettelijke garantie), u doet dus geen beroep op de garantie die de verkoper of de fabrikant heeft gegeven.

vanuit de wet wordt u nl beschermd tegen slechte producten. deze wet gaat voor op de eventuele handelsgarantie (ook die van het cbw) die de verkoper/fabrikant u heeft gegeven.

wat anders is het om dit af te dwingen. u zou naar de geschillen commissie wonen kunnen gaan, maar die kennen de wet lang niet zo goed als een rechter. beter is het om een rechtsbijstandverzekering in te schakelen.

eventueel kunt u ook de link van hopetobehelping en van mij uit te printen en daarmee naar de verkoper te gaan.