Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

zoekster
zoekster - 21-11-2015 16:26:38
Elektronica & TV

Nieuwe wasmachine stuk

Dit was de bespreking in de tweede kamer (geen eerste)

[quote]tweede kamer, vergaderjaar 2000–2001, 27 809, nr. 3, p. 6
artikel 3 lid 3 bepaalt dat de consument in eerste instantie recht heeft om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van de goederen te verlangen, behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. indien dit laatste zich niet voordoet heeft de consument de keuze tussen herstel of vervanging. ook artikel 21 lid 1 bw kent de koper bij non-conformiteit deze rechten toe.

de wet zegt er dit over.

beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a
aflevering van het ontbrekende;
b
herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

a b en c zijn niet trapsgewijs, maar een keuze.

maar maakt verder niet uit hoe het bedoeld is of hoe het zit, als niemand zich er sterk voor maakt dit na te leven is het gewoon een dode letter in de wet.