Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 29-11-2015 14:11:30
Auto & Vervoer

Zwarte rook en te nhoog brandstofverbruik

– inmiddels is de brandstofpomp (een bosch elektronische injectiepomp: 0 460 414 996 ve r 565) door perdok in assen gecontroleerd en alles bleek goed te zijn. de vervroeging is o.k. de opbrengst is goed, enz.
de grote test is volgende week wanneer de garage in portugal de pomp er weer in zet.
zelf denken we dat het probleem niet opgelost zal blijken te zijn omdat er niets aan de pomp veranderd is, als we perdok mogen geloven. blijkt het probleem opgelost dan springen we een gat in de lucht.

– we denken evenwel dat we met het probleem van zwarte rook en een te hoog diesel verbruik blijven zitten.

– we willen heel graag een oplossing. daarom denken we ons suf als leken over mogelijke eventuele oorzaken:
zou het betekenen dat we alle sensoren op de juiste werking moeten controleren, zo ja, hoe doe je dat dan (sensor eraf en met draaiende motor het voltage in de sensor meten en hoeveel is dat dan per sensor?)

– moet er een nieuwe elektrische regeleenheid (ecu of boordcomputer) in gedaan worden.

de volgende ontdekkingen, reparaties hebben we onderhand nog gedaan:
de thermostaat bleek stuk te zijn en hebben er een nieuwe ingezet
de oliemeter was stuk en hebben we vernieuwd
de tweede koelventilator was stuk en hebben we vervangen
een aantal draden uit de kabelboom van de ecu bleken aan elkaar gesmolten, we hebben ze goed afgetaped en betekent dit dat de ecu stuk kan zijn.

– op de bosch-computer, zowel in frankrijk als portugal werd weergegeven dat de door de computer gemeten koelvloeistoftemperatuur hoger was dan welke door de temperatuurmeter op het dashboard werd aangegeven. geen idee of dit voor het brandstofverbruik of zwarte rook van belang is.

– de bosch garage in portugal heeft een testrit gemaakt met afgekoppelde luchtmassameter. er bleef zwarte rook en uiteraard had de motor bijna geen kracht meer. achteraf vragen we ons af of dit een goede manier is om te testen of de luchtmassameter wel of niet goed is. als deze test niet goed is dan willen we graag weten hoe je de luchtmassameter wel kunt testen. want ergens lazen we dat ecu van de leg kan geraken door foutieve informatie van onder andere de luchtmassameter. als je rustig rijdt, heb je relatief weinig aangezogen lucht nodig. ga je de toeren in, heb je veel lucht nodig. het enige meetinstrument wat er dan is die communiceert met je ecu is de luchtmassameter.

– er zit een door de vorige eigenaar geplaatste toerenteller in (die de draaisnelheid krijgt van de dynamo) de bosch computer geeft een hoger toerental aan dan de de toerenteller in de camper. onderaan het vliegwielhuis zit de toerentalsensor die naar de ecu gaat. het stationair toerental blijkt op de ingebouwde toerenteller afgesteld te zijn. het lukt bosch niet het stationair toerental te verlagen naar 750.

– de bosch computer geeft twee onbekende foutmeldingen te weten nr. 26 en nr. 143. de bosch garage heeft geen idee wat ze betekenen. ook was er de foutmelding nr. 9, te weten het vangen van het signaal van de snelheid van het voertuig. deze melding was bij bosch in frankrijk geconstateerd en niet meer bij bosch in portugal.

– het waarschuwingslampje voor storingen op het dashboard doet het niet, zodra we dit lampje aan de massa verbinden brandt hij permanent rood. volgens de fiat vraagbaak van olving moet dat lampje na enkele seconden uitgaan.

– de bosch garage in portugal wantrouwt perdok (zij hebben de controle gratis verricht en stuurt de pomp gratis retour) en wil bij een bosch dieselcentrum voor bosch portugals rekening de pomp nog een keer laten testen. wij zij inmiddels zover dat we willen dat de portugese garage de pomp er weer in doet en dan zien of het probleem opgelost is. zo niet dan halen we de camper weer mee terug en proberen bij onze volgende trip naar huis in nederland een goeie garage te vinden die kennis van dit type fiat ducato heeft.
heeft iemand een suggestie van zo'n garage. op internet zagen we een link van de volgende garage: http://www.carrec-technocenter.nl/aanbiedingen/stoptober-laat-ook-uw-auto-stoppen-met-roken/
heeft iemand hier ervaringen mee.

kortom we zien door de bomen het bos niet meer en halen er van alles bij om maar een oplossing voor onze camper te vinden. we hopen dat er iemand is die ons op een goed spoor kan zetten. alvast bedankt voor een reactie, hajo bosk.